Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Po druhé světové válce, respektive po roce 1948 studovaly sestry pouze na středních zdravotnických školách, které vznikly sloučením ošetřovatelských, rodinných a sociálních škol. Studium začínalo ve 14 až 15 letech a trvalo většinou 4 roky. Tento vzdělávací model skončil prakticky posledním přijetím studentů oboru všeobecná sestra ve školním roce 2003/04 – dle znění Zákona 96/2004. Stejným zákonem byly současně ukončeny na vyšších zdravotnických školách studijní obory diplomovaná porodní asistentka, diplomovaná dětská sestra, diplomovaná sestra pro psychiatrii. Do té doby získala většina sester v České republice své profesní vzdělání na střední zdravotnické škole nebo později (po roce 1990) také na vyšší zdravotnické škole, a to především vybrané specializace v ošetřovatelství. Pokud měly sestry zájem studovat na vysokých školách do roku 1990, mohly tak učinit pouze v rámci jiných oborů, než bylo ošetřovatelství vyjma jednoho studijního programu řízení zdravotní péče, který probíhal v letech 1987-1992 na Filozofické fakultě Karlovy univerzity a byl určen sestrám v řídících funkcích.

Sestry nejčastěji studovaly dvouoborové pětileté (dálkově šestileté) studium ošetřovatelství v kombinaci s psychologii a později s pedagogikou. Tyto obory však byly připraveny primárně pro sestry-odborné učitelky na středních zdravotnických školách, kde také většina absolventek pracovala. Vysokoškolské vzdělávání specificky určené sestrám bylo zahájeno v České republice až v roce 1993 s výrazným zpožděním oproti většině zemí západní Evropy, USA a dalších rozvinutých států. Možnost studovat ošetřovatelství na univerzitách přijaly sestry velmi nadšeně, o čemž dodnes svědčí trvalý vysoký zájem o studium, který několikanásobně převyšuje počet volných míst k přijetí. Přestože tento a podobné typy studia nesplňovaly dnes již akceptované principy strategie WHO pro vzdělávání sester a požadavky sektorových směrnic EU, jejich realizace byla ve své době převratná a velmi významná. Podařilo se totiž postupně nahlodat a probořit zakořeněný společenský mýtus o dostačujícím středoškolském vzdělání sester, a tím pootevřít vrátka k jejich pregraduální profesní vysokoškolské přípravě. Jednalo se o kombinované formy bakalářských oborů ošetřovatelství, zdravotní vědy, zdravotnický management. Současné vzdělávání v ošetřovatelství Profesní pregraduální vzdělávání sester na vysokých školách probíhá v ČR prakticky od roku 2001, i když příslušná legislativa upravující vzdělávání vešla v platnost až o 3 roky později. Od doby platnosti Zákona 96/2004 je získávána odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecné sestry absolvováním nejméně tříletého akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu všeobecných sester a nejméně tříletého studia v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšších zdravotnických školách, u porodní asistentky absolvováním pouze nejméně tříletého akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu porodních asistentek.

Témata, do kterých materiál patří