Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5.Zdr.pr

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (366.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Nadbytečný příjem vitaminu = hypervitaminosa

    • u některých vitaminů (zejména A a D) škodlivý

  • Hypervitaminosy:

    Kvalita současné stravy:

    • Obecně: Při konsumaci pestré, smíšení stravy je dostatečné zásobování vitaminy obecně zajištěno

    • Riziko: neobvyklé dietní systémy, nevhodné redukční diety

    Využití vitaminu organismem:

    • Přítomnost antivitaminů

      • Především biotin a vitamin K (běžně více než 50 % potřeby)

    + produkce vitaminu D z provitaminů

    MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY

    • Společně = anorganické látky

    • Minerální látky (makroelementy, majoritní anorganické prvky):

      • Výstavba tkání a další funkce

      • Ca, Mg, Na, K, P, Cl, S

      • Asi 80 % veškerých anorganických látek v organismu

    • Esenciální stopové prvky (mikroelementy):

      • Menší potřeba než makroelementů

      • Jod, selen, měď, mangan, fluor, chrom, molybden, …

      • Součásti biokatalyzátorů

    • Na rozhraní mezi oběma skupinami:

      • Železo a zinek

      • je však obecně nízký

    Minerální látky:

    Esenciální stopové prvky:

    Důsledky nedostatečného příjmu:

    • Železo:

      • Anemie (chudokrevnost) a snížení imunity

    • Sodík:

      • Především jako důsledek nadměrného pocení (ztráty až 8 g/den) nebo při špatné funkci ledvin

      • Svalové křeče, bolesti hlavy a průjem

    • Draslík:

      • Vlivem nadměrné ztráty tekutin při některých onemocněních

      • Poruchy ledvin, svalová slabost, nepravidelnost srdeční činnosti

    • Vápník: Osteoporóza:

    = nadměrný úbytek kostní hmoty

    • Projevy:

      • Bolesti páteře a kyčlí

      • Zvýšené riziko fraktur

    • Příčiny:

      • Nedostatečný příjem vápníku (aktuální a během růstu a dospívání)

      • Hormonální změny (u žen po menopause)

      • Celková podvýživa (podváha)

      • Nízká fyzická aktivita

    • Dietní opatření

      • Přívod vápníku (u žen po menopause až 1,5 g denně) – příjem vitaminu D – omezení nadměrného příjmu bílkovin, sodíku a fosforu – zvýšení tělesné aktivity – substituce estrogenů – v případě podváhy zvýšení tělesné hmotnosti

    B) Výchovně vzdělávací cíle ve výuce – klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů.

    Výchovně vzdělávací cíle

    = Definuje Slavík jako rozdíl mezi současným stavem a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplňován procesem výchovně-vzdělávacím – tj. vyučováním, sebevzděláváním

     Zahrnují účel, záměr výuky, výstup, výsledek výuky

     Trendem současného školství je vymezovat cíle v podobě kompetencí, tak jsou například charakterizovány i v RVP

     Cíle v sobě zahrnují poznatky o daném tématu, porozumění tématu a hodnoty a postoje vztahující se k danému tématu, produktivní činnosti a praktické činnosti

    Obecný cíl Výchova ke zdraví

    − Obecným cílem předmětu je poskytnout žákům poznatky z oblasti systému zdravotní péče, organizace a řízení zdravotnictví, právní problematiky ve zdravotnictví, péče o zdraví a prevence nemocí.

    Témata, do kterých materiál patří