5.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nadbytečný příjem vitaminu = hypervitaminosa
u některých vitaminů (zejména A a D) škodlivý
Hypervitaminosy:
Kvalita současné stravy:
Obecně: Při konsumaci pestré, smíšení stravy je dostatečné zásobování vitaminy obecně zajištěno
Riziko: neobvyklé dietní systémy, nevhodné redukční diety
Využití vitaminu organismem:
Přítomnost antivitaminů
Především biotin a vitamin K (běžně více než 50 % potřeby)
+ produkce vitaminu D z provitaminů
MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY
Společně = anorganické látky
Minerální látky (makroelementy, majoritní anorganické prvky):
Výstavba tkání a další funkce
Ca, Mg, Na, K, P, Cl, S
Asi 80 % veškerých anorganických látek v organismu
Esenciální stopové prvky (mikroelementy):
Menší potřeba než makroelementů
Jod, selen, měď, mangan, fluor, chrom, molybden, …
Součásti biokatalyzátorů
Na rozhraní mezi oběma skupinami:
Železo a zinek
je však obecně nízký
Minerální látky:
Esenciální stopové prvky:
Důsledky nedostatečného příjmu:
Železo:
Anemie (chudokrevnost) a snížení imunity
Sodík:
Především jako důsledek nadměrného pocení (ztráty až 8 g/den) nebo při špatné funkci ledvin
Svalové křeče, bolesti hlavy a průjem
Draslík:
Vlivem nadměrné ztráty tekutin při některých onemocněních
Poruchy ledvin, svalová slabost, nepravidelnost srdeční činnosti
Vápník: Osteoporóza:
= nadměrný úbytek kostní hmoty
Projevy:
Bolesti páteře a kyčlí
Zvýšené riziko fraktur
Příčiny:
Nedostatečný příjem vápníku (aktuální a během růstu a dospívání)
Hormonální změny (u žen po menopause)
Celková podvýživa (podváha)
Nízká fyzická aktivita
Dietní opatření
Přívod vápníku (u žen po menopause až 1,5 g denně) – příjem vitaminu D – omezení nadměrného příjmu bílkovin, sodíku a fosforu – zvýšení tělesné aktivity – substituce estrogenů – v případě podváhy zvýšení tělesné hmotnosti
B) Výchovně vzdělávací cíle ve výuce – klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů.
Výchovně vzdělávací cíle
= Definuje Slavík jako rozdíl mezi současným stavem a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplňován procesem výchovně-vzdělávacím – tj. vyučováním, sebevzděláváním
Zahrnují účel, záměr výuky, výstup, výsledek výuky
Trendem současného školství je vymezovat cíle v podobě kompetencí, tak jsou například charakterizovány i v RVP
Cíle v sobě zahrnují poznatky o daném tématu, porozumění tématu a hodnoty a postoje vztahující se k danému tématu, produktivní činnosti a praktické činnosti
Obecný cíl Výchova ke zdraví
− Obecným cílem předmětu je poskytnout žákům poznatky z oblasti systému zdravotní péče, organizace a řízení zdravotnictví, právní problematiky ve zdravotnictví, péče o zdraví a prevence nemocí.