5.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Za cíl si klade vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní i aktivní péči o zdraví a bezpečnost.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
− Výuka předmětu veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví směřuje k tomu, aby žáci: - Uvědomovali si důležitost organizování léčebně preventivní péče;
- Uvědomovali si význam právních norem, předpisů ve zdravotnictví;
- Vážili si zdraví a života;
- Měli pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu a řídili se jeho zásadami;
- Jednali odpovědně a přijímali odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání v prevenci rizikového chování.
Pojetí výuky
− Předmět Veřejné zdravotnictví a výchova pro zdraví je teoreticko-praktický předmět.
− Výuka je realizována pomocí výkladu a diskusí, samostatnou prací žáků, exkurzemi, přednáškami odborníků k dané problematice.
− V rámci vyučovacích hodin je vhodné využít konkrétní příklady a situace z běžného života i ze zdravotnictví, ale také osobních zkušeností žáků, jejich zájmu v různých oblastech.
− Žáci vytvářejí samostatné práce, které prezentují před svými spolužáky v rámci třídy i školy (např. na nástěnkách).
− Výuka je doplněna vhodnými didaktickými pomůckami, např. použitím dataprojektoru, notebooku, videa, obrázků z knih a časopisů.
Obecně k cílům
Výukový cíl
= Kvalitativní a kvantitativní změny u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky
Funkce cílů (Blížkovský)
Orientační a anticipační – správná pedagogická orientace, anticipace (předvídání) základních pedagogických možností
Motivační a stimulační - dosahování postupných cílů a úspěšné překonávání překážek
Realizační – správně stanovené cíle = proměna pedagogických představ ve skutečnost
Regulační – srovnávají hodnotu žádoucího výsledku (cíle) s hodnotou dosaženého výsledku
Klasifikace výukových cílů (obecné):
1. Kognitivní (vzdělávací, poznávací) – osvojování poznatků a intelektových dovedností (znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení)
2. Afektivní (postojové, hodnotové) – osvojování postojů, tvoření hodnotové orientace (vnímavost, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot)
3. Psychomotorické (výcvikové) – osvojování psychomotorických dovedností (řeč, psaní, manipulace, imitace, zpřesňování, koordinace, automatizace)
Výchovně vzdělávací cíle ve výchově ke zdraví
-Kognitivní cíle
✓ Žák vyjmenuje organizace na podporu zdraví, definuje pojem zdraví a nemoc
✓ Žák rozdělí prevenci, rozdělí složky potravy
✓ Žák porovná rozdíly mezi makronutrienty a mikronutrienty…
Psychomotorické cíle
✓ Žák vytvoří projekt na podporu zdraví