5_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Projevy MA
Úbytek hmotnosti, vědomé udržování pod 15 %
Vyhýbání se jídlu
Strach z tloušťky
Narušení FF a endokrinní změny
Excesivní cvičení
Bulimie
-
Mentální bulimie se vyskytuje častěji jako samostatná porucha, ale velmi často je vzájemně propojeno s mentální anorexií.
-
Onemocnění je charakterizováno opakovanými a nekontrolovatelnými záchvaty příjmu velkého množství potravy, často v návaznosti na stres a psychickou nepohodu.
-
Po období přejídání se u nemocných objevují pocity tělesného dyskomfortu, doprovázené pocity depresí a viny.
-
Následuje období, v němž se nemocní snaží požívání nadměrného množství potravy zbavit: nejčastěji tak činí navozeným zvracením nebo užitím projímadel.
-
Analogicky jako u mentální anorexie jde i u mentální bulimie o součinnost biologických, psychologických a sociálních faktorů, i když jsou zde určité odlišnosti.
-
K dalším projevům pacientů s bulimií často patří impulzivita, emoční labilita, sebepoškozování, návyk na alkohol či drogy.
-
Bulimie je psychickým onemocněním, které se projevuje zvracením a stárnutím kůže.
-
může rovněž způsobit vypadání zubů či nehtů a někdy i úplnou slepotu.
-
Je nutné oddělit toto onemocnění od obžerství.
-
Postižení bulimií, ačkoli si uvědomují svou ztrátu kontroly nad vlastním stravováním, se přejídají velice často, kdy se snaží hned poté (s pocitem viny z toho, že opět zklamali sami sebe a podlehli žravosti) aplikovat nejrůznější nebezpečné drastické diety, přehnané cvičení, zvracení, hladovění, užívání různých projímadel, aby se co nejdříve zbavili zkonzumovaných potravin (kalorií).
-
Proto je bulimie zdraví nebezpečná.
C) Výchovně vzdělávací cíle ve výuce – klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů.
Výchovně vzdělávací cíle
Definuje Slavík jako rozdíl mezi současným stavem a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplňován procesem výchovně-vzdělávacím – tj. vyučováním, sebevzděláváním
Zahrnují účel, záměr výuky, výstup, výsledek výuky
Trendem současného školství je vymezovat cíle v podobě kompetencí, tak jsou například charakterizovány i v RVP
Cíle v sobě zahrnují poznatky o daném tématu, porozumění tématu a hodnoty a postoje vztahující se k danému tématu, produktivní činnosti a praktické činnosti
Obecný cíl Výchova ke zdraví
Obecným cílem předmětu je poskytnout žákům poznatky z oblasti systému zdravotní péče, organizace a řízení zdravotnictví, právní problematiky ve zdravotnictví, péče o zdraví a prevence nemocí.
Za cíl si klade vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní i aktivní péči o zdraví a bezpečnost.
Podpořit tak jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života, aby přistupovali k organismu člověka jako k bio-psycho-sociální jednotě.