5_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Výuka předmětu veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví směřuje k tomu, aby žáci:
Uvědomovali si důležitost organizování léčebně preventivní péče;
Uvědomovali si význam právních norem, předpisů ve zdravotnictví;
Vážili si zdraví a života;
Měli pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu a řídili se jeho zásadami;
Jednali odpovědně a přijímali odpovědnost za svá rozhodnutí a jednání v prevenci rizikového chování.
Pojetí výuky
Předmět Veřejné zdravotnictví a výchova pro zdraví je teoreticko-praktický předmět.
Výuka je realizována pomocí výkladu a diskusí, samostatnou prací žáků, exkurzemi, přednáškami odborníků k dané problematice.
V rámci vyučovacích hodin je vhodné využít konkrétní příklady a situace z běžného života i ze zdravotnictví, ale také osobních zkušeností žáků, jejich zájmu v různých oblastech.
Žáci vytvářejí samostatné práce, které prezentují před svými spolužáky v rámci třídy i školy (např. na nástěnkách).
Výuka je doplněna vhodnými didaktickými pomůckami, např. použitím dataprojektoru, notebooku, videa, obrázků z knih a časopisů.
Obecně k cílům
Výukový cíl
= Kvalitativní a kvantitativní změny u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky
Funkce cílů (Blížkovský)
Orientační a anticipační – správná pedagogická orientace, anticipace (předvídání) základních pedagogických možností
Motivační a stimulační - dosahování postupných cílů a úspěšné překonávání překážek
Realizační – správně stanovené cíle = proměna pedagogických představ ve skutečnost
Regulační – srovnávají hodnotu žádoucího výsledku (cíle) s hodnotou dosaženého výsledku
Klasifikace výukových cílů (obecné):
Kognitivní (vzdělávací, poznávací) – osvojování poznatků a intelektových dovedností (znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza a hodnotící posouzení)
Afektivní (postojové, hodnotové) – osvojování postojů, tvoření hodnotové orientace (vnímavost, reagování, oceňování hodnoty, integrování hodnot)
Psychomotorické (výcvikové) – osvojování psychomotorických dovedností (řeč, psaní, manipulace, imitace, zpřesňování, koordinace, automatizace)
Výchovně vzdělávací cíle ve výchově ke zdraví (např.:)
Kognitivní cíle
Žák vyjmenuje organizace na podporu zdraví, definuje pojem zdraví a nemoc
Žák rozdělí prevenci, rozdělí složky potravy
Žák porovná rozdíly mezi makronutrienty a mikronutrienty…
Psychomotorické cíle
Žák vytvoří projekt na podporu zdraví
Afektivní cíle
Žák si je vědom potřeby jednat zodpovědně za své zdraví.
Žák chápe význam organizací na podporu zdraví
Taxonomie vzdělávacích (kognitivních) cílů