Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Obecná část soukromého práva 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (362.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • historicky nejstarší, vychází z římského práva

  • předmětem právo objektivní

  • vychází z toho, čí zájmy se sledují – pokud řeší zájem státu, pak je to veřejné právo, pokud zájem soukromých osob, jde o soukromé právo

  • problémem této teorie je její vágnost – nepomůže k řešení složitých případů. Př.: stát nakoupí počítače pro soudy – je to soukromý nebo veřejný zájem? – tady nám teorie nepomůže, protože se jedná o soukromý zájem, zájem prodávajícího x kupujícího, ale zároveň máme zde i veřejnoprávní zájem (počítače budou sloužit justici, státu při výkonu veřejné moci)

  1. Mocenská teorie: kritériem je nadřazenost, resp. podřazenost – zda lze jednostranně ukládat práva či povinnosti

  • Typický je správní akt (stanovuje povinnosti, rozhodnutí, veřejné právo, nadřazenost a podřazenost) X smlouva (nutný souhlas obou stran, postaveno na vztahu rovnosti, soukromé právo)

  1. Teorie organická (podskupina tzv. teorie přiřazení): rozhodujícím kritériem je skutečnost, zda se právní subjekt ocitá v určitém právním poměru (vztahu) z důvodu svého členství v některém veřejném svazku či nikoli

  • Dnes nejčastěji užívaná

  • Př: koupě počítačů pro soudy – na jedné straně je stát (je veřejnou mocí), ale není v tomto vztahu proto, že je subjektem veřejné moci – jedná se tedy o soukromoprávní vztah

Žádná z výše uvedených teorií není sama o sobě dostatečná, ideální je aplikovat je v kombinaci

Shrnující (kumulativní) aplikace:

  • mezi prvky charakterizující veřejné právo (typické znaky) tak náleží:

    • dotčení veřejných zájmů

    • nadřazené postavení jedné strany právního poměru vůči druhé – správní orgán rozhoduje o našich povinnostech na základě práva

    • spojení alespoň jedné strany s výkonem veřejné moci, jedna ze stran orgánem veřejné moci

  • soukromé právo je naproti tomu charakterizováno takto:

    • nedotčení veřejných zájmů nebo jen málo intenzivní spojitost s veřejným zájmem – v neplatnosti některých právních jednáních – ochrana nezletilých…

    • rovnost subjektů v tom smyslu, že si nemohou jednostranně přiznávat práva nebo ukládat povinnosti, v soukromém právu se nerealizuje veřejná moc

    • regulace vztahů mezi jednotlivci, nikoli vůči nositelům veřejné moci

Tzv. metoda právní regulace:

  • Tento pojem vychází ze sovětské vědy, existuje názor, že tato teorie vyřeší všechny případné problémy s rozlišováním soukromého a veř. práva

  • Jde o lehkou modifikaci mocenské teorie

  • Výsledek roztrhání ucelených celků do právních odvětví Definice: specifický způsob právního regulování, vyjadřující povahu a míru působení jednotlivých účastníků právního vztahu na vznik a rozvíjení tohoto vztahu, resp. vyjadřující povahu a míru účasti subjektů právního vztahu na formování jeho obsahu (…) jinými slovy: právním řádem předvídaný způsob vzniku a utváření obsahu právních vztahů posuzovaný z hlediska společenské aktivity samotných účastníků, kteří do těchto vztahů vstupují (Macur)

Témata, do kterých materiál patří