1_3_Dynamika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a nepřímo úměrná poloměru Rtělesa. Konstantou úměrnosti je rameno valivého
odporu ξ (ksí).
R
F
F
n
v
ξ
=
.
1.3.-7
Rameno valivého odporu (dříve se používal logičtější název součinitel valivého tření) se
vyjadřuje v metrech. Zase se jedná o tabelované hodnoty.
TO 1.3.-16 Dělník posunuje rovnoměrným pohybem bednu o hmotnosti 100
kg.
Jak velkou silou na ni působí, je-li součinitel smykového tření 0,47?
TO 1.3.-17 Velikost smykového tření závisí:
a) na součiniteli smykového tření a kolmé tlakové síle
b) na součiniteli smykového tření, na velikosti styčných ploch a na kolmé tlakové síle
c) na součiniteli smykového tření a na velikosti styčných ploch
d) na velikosti styčných ploch a na kolmé tlakové síle.
TO 1.3.-18 Součinitel smykového tření:
a) je bezrozměrné číslo
b) má rozměr síly
c) má rozměr délky
d) má rozměr plochy
TO 1.3.-19 Rameno valivého odporu
a) je bezrozměrné číslo
b) má rozměr síly
c) má rozměr délky
d) má rozměr rychlosti
U 1.3.-9 Na sedadle vagónu leží kniha a míček. Při rozjíždění vlaku se začal
pohybovat míček, zatímco kniha zůstala v klidu.
Vysvětlete.
U 1.3.-10 Na korbě nákladního auta jedoucího po přímém vodorovném úseku
silnice je bedna. Auto začne brzdit tak, že za dobu 7 s se zmenší jeho rychlost
ze 72 km/h na 30 km/h.
Určete mezný součinitel smykového tření f, při kterém bedna ještě
nebude klouzat po podlaze korby.