1_3_Dynamika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Pokud by se výtah pohyboval se zrychlením a = - g (volným pádem), pak by výsledná síla
působící na pasažéra byla nulová. Tímto způsobem je možné simulovat „beztížný stav“.
A ještě s jednou setrvačnou silou se velmi často setkáváte. V předchozí části
kapitoly vznikala setrvačná síla při zrychlování nebo zpomalování
přímočarého pohybu. Vrátíme se k příkladu tramvaje. Jede-li tramvaj po
přímočaré dráze rovnoměrným pohybem a najednou vjede do levotočivé
otáčky při nezměněné velikosti rychlosti, jsou cestující vytlačování na pravou
stranu tramvaje. Pasažéři jsou podrobeni účinku setrvačné síly, která je
důsledkem pohybu po křivočaré trajektorii. Tato setrvačná síla se označuje jako
síla
odstředivá.
Setrvačná odstředivá síla Fo vzniká v neinerciální vztažné soustavě pohybující se po
zakřivené trajektorii.
Podívejme se na další příklad – kolotoč. Trajektorií pohybu člověka hmotnosti
m bude
kružnice o poloměru
r. Pohyb po kružnici je charakterizován dostředivým zrychlením
r
v
a
d
2
=
, jak jsme si ukázali v kapitole Kinematika. Zakřivení pohybu po kružnici bude
způsobeno
dostředivou silou Fd, kterou si vyjádříme pomocí druhého pohybového zákona ve
tvaru
r
v
m
F
d
2
=
. Tato síla bude mířit směrem do středu kružnice (osy kolotoče).
Podle zákona akce a reakce bude akční síla – dostředivá síla působící na sedačku vyvolávat
sílu reakční. Tato reakční síla působící na člověka na sedačce bude stejně veliká, stejného
směru jako síla akční, ale opačně orientovaná jak je vidět z Obr.1.3.-25. Touto reakční silou je