1_3_Dynamika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
TO 1.3.-1. Proč při klopýtnutí padáme dopředu, uklouzneme-li, padáme
dozadu?
TO 1.3.-2. Proč při prudkém zatočení auta doleva jsou cestující přitlačení
k pravým dveřím?
TO 1.3.-3. Jakou funkci mají bezpečnostní pásy a airbagy v autě?
TO 1.3.-4. Na podlazevagónu, který jede po přímé vodorovné trati stálou rychlostí, leží
kulička. V určitém okamžiku je vagón zabrzděn a jeho pohyb je dále rovnoměrně zpomalený.
Tření mezi kuličkou a podlahou vagónu neuvažujte. Jak se od tohoto okamžiku pohybuje
kulička vzhledem k vagónu?
a) rovnoměrně směrem k přední stěně vagónu
b) rovnoměrně směrem k zadní stěně vagónu
c) rovnoměrně zrychleně směrem k přední stěně vagónu
d) rovnoměrně zrychleně směrem k zadní stěně vagónu
TO 1.3.-5. Na podlazevagónu, který jede po přímé vodorovné trati stálou rychlostí, leží
kulička. V určitém okamžiku je vagón zabrzděn a jeho pohyb je dále rovnoměrně zpomalený.
Tření mezi kuličkou a podlahou vagónu neuvažujte. Jak se bude kulička pohybovat vzhledem
k povrchu Země?
a) rovnoměrně ve směru jízdy vagónu
54
b) rovnoměrně proti směru jízdy vagónu
c) rovnoměrně zrychleně ve směru jízdy vagónu
d) rovnoměrně zrychleně proti směru jízdy vagónu
Druhý Newtonův pohybový zákon – zákon síly
Již nějakou dobu se zabýváme silou, hovoříme o síle svalů, síle motoru
uvádějící do pohybu auto, o síle vystřelující puk. Ale fyzici jsou zvyklí přesně
veličinu definovat. Při definování síly jako fyzikální veličiny vyjdeme
z několika praktických pozorování.