7b._Case_Olympus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
K růstu spekulační bubliny navíc značně přispěla praktika zvaná „zaiteku“ (anglicky zaitech) volně
přeložitelná jako finanční technika, kdy se spekulace stala součástí podnikání i nefinančních
japonských společností. Velké korporace, které se dostaly k nízkoúročenému kapitálu, jej nepoužily
jen k investicím, ale z velké části jej půjčovaly dál. Výnosy z této spekulativní praktiky pak
vykazovaly jako zisk, což přilákalo zájemce o koupi firemních akcií, které přinesly další kapitál a
řetězově vedly k rozšíření této pochybné činnosti. Odhaduje se, že na konci 80. let neuvěřitelných 40
až 50 % veškerých vykazovaných zisků japonských největších korporací pocházelo právě z praktiky
zaitech.
Během 80. let tehdejší generální ředitel a prezident Olympus Corporation Toshiro Shimoyama musel
řešit, jak si poradit s hlubokým propadem tržeb vyvolaným prudkým zhodnocením jenu. Jelikož je
Japonsko historicky silně proexportní země, posílení domácí měny oslabuje konkurenceschopnost
místních firem. Shimoyama se uchýlil k praktice zaitechu podobně jako většina japonských firem a
pověřil vedoucího účetního oddělení Hideu Yamadu, aby spolu s vedoucím investičního oddělení
Hisashi Morim investovali do domácích a zahraničních dluhopisů, trustových fondů a jiných
finančních instrumentů. Podle očekávání tyto spekulativní aktivity výrazně posílily ziskovost
společnosti a oba dva aktéři byli povýšeni do vrcholových pozic managementu. Jejich investiční
skupina se během příštích deseti let rozrostla na více jak trojnásobek.