8a._Korea
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Investoři nemohli do řízení podniku zasahovat.
• Projevily se ohromné mezery v oblasti správy společností.
Právní a regulační reformy
• Korejská vláda si uvědomovala, že je třeba změn k větší
transparentnosti fungování a obnovení důvěry v korejský
průmysl.
• Na konci roku 1997 požádala MMF o 3letý „stand-by
agreement“, ve kterém slibuje legislativní úpravy správy
podniků.
• Vláda vymezila čtyři oblasti, ve kterých je třeba nápravy:
• Transparentnost
• Ochrana práv akcionářů
• Restrukturalizace firem
• Konkurzní řízení.
Změny ve správě společností
• Stanovení minimálního počtu nezávislých členů rady ředitelů a
zvýšení kontroly správních orgánů.
• Snaha zabránit tunelování v rámci skupiny
• Federace korejského průmyslu složená z 64 chaebolů odmítala
a poukazovala na to, že správa může být ponechána kontrolním
mechanismům trhu.
• Kritika změn směrem k anglosaskému modelu ospravedlněna
sérií finančních skandálů v USA a v Evropě začátkem století.
• Tato skutečnost na nějaký čas zastavila reformní snažení.
• Přes vzdor chaebolů stát prosadil řadu legislativních opatření.
Korejský Obchodní zákoník
• Inspirován americkým Sarbanes-Oxley Act v polovině 2002.
• V roce 2004 uzákonila vlastní verzi tohoto zákona, který přinesl
pro firmy řadu nových požadavků.
• Zakazoval například praxi půjček dominantním akcionářům či
ředitelům, zavedl 6letou rotaci auditorské firmy a archivaci.
• Korejská vláda se nebála změn, na rozdíl od sousedního
Japonska.
• Příkladem shodný požadavek na veřejně obchodovatelné
firmy, aby ustanovili statutárního auditora.
• V Japonsku zvedly na tři auditory, v Koreji nahradili výborem
pro audit s nezávislými členy
Kodexy dobré praxe
• V roce 1999 vznikla Komise pro správu společností,
která ještě v tomtéž roce vydala první verzi Kodexu
správy společností.