3. Aplikované trestní právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Použití agenta (§ 158e TŘ)
Policejní orgán, pokud se jedná o útvar PČR nebo GIBS, je oprávněn použít agenta v případech, že:
je vedeno trestní řízení pro zvlášť závažný zločin nebo TČ spáchaný v rámci organizované zločinecké skupiny, na který zákon stanoví TOS s horní hranicí trestní sazby nejméně 8 let
je vedeno trestní řízení pro některý z vyjmenovaných TČ (přijetí úplatku, podplácení, nepřímé úplatkářství)
je vedeno trestní řízení pro jiný úmyslný TČ, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána
je-li to k použití agenta, jeho přípravě či ochraně nutné, je k zastírání jeho totožnosti možné:
vytvořit legendu = vymyslet novou identitu a zanést jí do informačních systémů
provádět hospodářské činnosti, k jejichž vykonávání je třeba povolení či registrace
zastírat příslušnost k PČR nebo ke GIBS
použití agenta povoluje na návrh SZ vrchního SZ soudce vrchního soudu, přičemž v povolení musí být uveden účel použití, doba, po kterou bude agent použit a údaje umožňující identifikaci agenta
agent je za svoji činnost beztrestný (§ 362 a § 363 TZ), pokud z jeho strany nedojde k excesu – jedná se o okolnost vylučující protiprávnost
pokud je agent vyslýchán jako svědek jsou jeho totožnost a podoba utajeny
§ 73 Informátor
Informátorem se rozumí fyzická osoba, která poskytuje policii informace a služby takovým způsobem, aby nebyla vyzrazena její spolupráce s policií.
Informátorovi lze poskytnout za jeho činnost finanční nebo věcnou odměnu.
§ 74 Krycí prostředky
Krycím prostředkem se rozumí věc včetně krycího dokladu, prostor nebo činnost sloužící k zastírání skutečné totožnosti osoby, k zabránění vyzrazení její činnosti nebo k zastírání činnosti policie.
§ 75 Krycí doklad
Krycím dokladem se pro účely tohoto zákona rozumí listina, popřípadě jiný dokument sloužící k zastírání skutečné totožnosti osoby, k zabránění vyzrazení činnosti, krycího prostředku nebo zabezpečovací techniky, k zastírání policejní činnosti anebo k jiným podobným účelům.
Krycím dokladem nesmí být průkaz poslance nebo senátora, člena vlády, guvernéra České národní banky, člena Nejvyššího kontrolního úřadu, inspektora Úřadu pro ochranu osobních údajů a soudce Ústavního soudu, služební průkaz soudce a státního zástupce a doklad osoby žijící nebo zemřelé.
Je-li to vzhledem k povaze krycího dokladu nutné, mohou policie nebo ministerstvo v nezbytné míře zajistit v informačních systémech vedených podle jiných právních předpisů vložení, změnu nebo vymazání potřebných údajů a v odůvodněných případech blokování26) těchto údajů. Tyto údaje se zvlášť neoznačují a vedou se společně s ostatními osobními údaji, pokud policie nebo ministerstvo nestanoví jinak. Orgány veřejné správy na žádost policie nebo ministerstva vydají krycí doklad a v souvislosti s jeho opatřováním, používáním a ukončením používání provedou potřebné opatření. Při tom postupují tak, aby nedošlo k vyzrazení činnosti policie nebo ministerstva.
Krycí doklad opatřuje nebo vydává policie nebo ministerstvo se souhlasem ministra. Ministerstvo vede evidenci krycích dokladů.