Geodetická příručka - část II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Geodetická příručka II
- 46 (64) -
Obr. 9.
Blok svazků paprsků
5.3
Letecká fotogrammetrie
Pro snímkování se většinou používá jedno, nebo dvoumotorových malých leta-
del. Letadlo bývá většinou vybaveno jednou kamerou. Nejdůležitějším parame-
trem letadla je výdrž letu v hodinách, ideálně 6 hodin. Je nezbytné využít příz-
nivých povětrnostních podmínek k pořízení co největšího počtu snímků.
Obr. 10.
Letadlo Cessna 402B
Plánování letu
Plánování a řízení leteckého snímkování se v současnosti provádí pomocí spe-
ciálního systému. Pro plánování leteckého snímkování potřebujeme znát násle-
dující vstupní data: měřítko snímku, podélný a příčný překryt, mapu území (v
digitální formě) a hranice zájmového území. Interaktivní formou se stanoví
poloha letových čar, vypočtou se souřadnice a výšky projekčních center. Tyto
údaje se přenesou do navigačního počítače letadla, který s podporou navigač-
ního GPS řídí provedení leteckého snímkování. Expozice kamery je řízena plně
automaticky počítačem v místě plánovaného projekčního centra. Souřadnice
- 47 (64) -
projekčního centra každého snímku se zaznamenávají do protokolu letu pro
dokumentaci a analýzu letu. Volba měřítka snímku ve velké míře závisí na
měřítku vyhodnocované mapy.
5.3.1 Měřické letecké kamery
Letecké měřické kamery mohou být analogové o formátu výhradně 23 x 23
cm, nebo digitální. Kalibrační protokol poskytuje informace o prvcích vnitřní
orientace.
V současné době neexistuje plošný CCD prvek, jehož velikost by odpovídala
formátu filmu v leteckých měřických kamerách. Problém je řešen pomocí ně-
kolika snímačů (např. 4 senzory pro RGB + NIR, další senzory jsou použity
pro získání panchromatického obrazu). Digitální kamery se mohou skládat až
z osmi optických částí.