Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Economie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Neexistuje jedinečný vztah mezi cenou a množstvím.

Schopnost stanovit cenu vyšší, než mezní náklady se nazývá monopolní síla —-Lernerov index (L)=P-MC/P

Čím více se L blíží k 1, tím je síla monopolu vyšší.
L=0-dokonalá konkurence
L=1 monopol

V porovnání s DKT nabízí monopol menší množství a za vyšší cenu.

Cílem cenově diskriminace je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk firmy. Podstatou cenové diskriminace je stanovení rozdílných cen stejných výrobku, aniž by k tomu vedly nákladové důvody.

Regulace monopolu:
•Antitrustové zákonodárství (zakazují určité konkrétní chování firem)
•Ekonomická regulace (je představována pravidly nebo zákony, kterými stát ovlivňuje nebo kontroluje činnost firem)
•Daňová politika(zvýšení daní sice snižuje zisky monopolu, ale не влияет прямо на количество продуктов)
•Převedení monopolu do státního vlastnictví
•Cenové regulace (představuje centralizované stanovení ceny konkrétních statků)

Oligopol. Charakteristickým rysem oligopolu je:
- Existence několika firem v odvětví s velkou mírou koncentrace
- Zpravidla diferencované produkt
- Bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem. Každá firma natolik silná, ze muže stanovit cenu vyšší než mezní náklady

Charakteristickým rysem oligopolu je tak vzájemná závislost firem, vedoucí k tzv. strategickému rozhodování.

Smluvní oligopol vzniká když na trhu existuje několik málo přibližně stejně silných firem prodávající stejné nebo velmi podobné statky. Dohody mezi firmami tohoto typu označovány jako "kartelove dohody"
Oligopol s dominantní firmou vzniká tam kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trnů slabším konkurentům.

Určování ceny dominantní firmy je stejně jako v podmínkách monopolu. Významným rozdílem je však to, že v odvětví není pouze jediná firma a existuje, i když omezena, možnost vstupu do odvětví. Cena se ustanovuje. A nižší úrovni a objem je větší než u monopolu, takže Oligopol realizuje vyšší než normální zisk.

Monopolistická konkurence je v rámci nedokonale konkurence tržní strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem mezi jednotlivými trhy. Nedokonale konkurenčním rysem je výroba diferencovaného produktu a schopnost firmy stanovit jeho cenu. V rámci svého produktu má firma monopolní postavení a monopolní sílu.

Monopolistická konkurence když:
- Mnoho firem prodává podobný ale nikoliv stejné látky
- Míra koncentrace je nízká
- Nízké bariéry vstupu firem do odvětví

Nebudou mít malé změny výstupu nebo ceny jakékoli jednotlivé firmy žádný výrazný vliv na prodej jakékoli jiné firmy.
Nejvýznačnější vlastnost MK je diferenciace produktu. Jednotlivé firmy na konkurenčním trhu čelí horizontálním křivkami poptávky, ale MK má klesající křivku poptávky.
Každá firma má svou obchodní značku.
V MK na rozdíl od monopolu má každá firma monopol jen na svou obchodní značku, stále konkuruje ostatním firmám nabídkou blízkých substitutů. Věrnost značce činí křivku poptávky, které firma čelí, méně cenově pružnou.
V krátkém období realizace monopolního zisku.
V dlouhém – monopolní zisk stlačený na nulu v důsledku pohybu firem mezi odvětvím.

Témata, do kterých materiál patří