Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Okruhy ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (417.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1

4 základní předpoklady konkurence Kvalita, inovace, čas, náklady

8 základních principů TQM+ popis modelu, EQA
8 základních principů TQM
:
1. Orientace na výsledky. 2. Orientace na zákazníka. 3. Vedení lidí a týmová práce. 4. Rozvoj a zapojení lidí. 5. Orientace
na procesy. 6. Odpovědnost vůči okolí. 7. Neustálé zlepšování. 8. Partnerství s dodavateli. 9\. Sociální odpovědnost

TQM =
metoda řízení, která klade důraz na řízení kvality ve všech dimenzích organizace. Překračuje tak rámec řízení
kvality a stává se i metodou strategického řízení. Vznik Japonsko 70.léta.

• Total – jde o úplné zapojení všech pracovníků organizace

• Quality – jde o pojetí principů kvality v celé organizaci

• Management – principy se prolínají všemi úrovněmi řízení i všemi manažerskými funkcemi


EQA
– nadace EFQM uděluje od roku 1992 cenu EQA, která oceňuje přínosy v oblasti řízení jakosti. Pro hodnocení
podniků používá speciální model The EFQM excelence model. Model účinně aplikuje 8 základních principů TQM.

EFQM definice, vznik
Vznik
: V 90. letech min. století si evropské firmy (Siemens, Renault, Citroen, ABB, Philips, Volkswagen…)
uvědomily, že se neustále prohlubuje jejich zaostávání za japonskou a americkou konkurencí, založili proto Evropskou
nadaci pro management kvality s cílem společně vytvořit – na základě dostupných zkušeností ze světa – nový model
řízení, který by evropským firmám pomohl k vyšší konkurenceschopnosti.

EFQM = náročný, ale i dokonalý metodický nástroj pro měření úspěšnosti podniku ve světovém měřítku. Model má
obecný charakter a je použitelný ve všech druzích organizací, má 9 hlavních a 32 dílčích kritérií.

Předpokládá, že vynikající výsledky jsou závislé na max. spokojenosti zákazníků, spokojenosti zaměstnanců a
respektování okolí. Výsledky jsou závislé na:

• vhodně definované a rozvíjené strategii,

• efektivním řízení všech zdrojů (včetně lidských)

• budování partnerství a dobrého prac. klima

• což je umožněno odpovídajícím přístupem všech úrovní managementu.

Kritéria:

1. Vedení
2. Strategie
3. Pracovníci – lidé
4. Partnerství a zdroje
5. Procesy, produkty, služby

6. Výsledky vzhledem k pracovníkům
7. Výsledky vzhledem k zákazníkům
8. Výsledky vzhledem ke společnosti
9. Klíčové výsledky

Benchmarking

• Benchmarking je soustavný systematický proces, zaměřující se na porovnávání vlastního podniku se

špičkovými společnostmi.

• Porovnávají se hospodářské výsledky, struktury, interní procesy a jejich efektivnost, kvalita a

konkurenceschopnost produktů a služeb s cílem zdokonalení vlastní firmy.


Důvody nedostat. rozšíření: nadhodnocování vl. výsledků, morální přístup – nečestné přivlastňovat si výsledky jiných,
odmítání info zvenku, odpor přiznat nedostatky a přijmout cizí přístup

Globální konkurence → nutnost vyrovnat rozdíly → nutnost zavedení benchmarkingu do praxe

Témata, do kterých materiál patří