Okruhy ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Benchmarking je nutno chápat jako nový proces, který musí být zaveden a soustavně systematicky prováděn.
To vyžaduje:
Zařadit zavedení b. do strategických cílů, formulovat operaci projekt zavedení b., zpracovat akční plán realizace
projektu, provádět kontrolu realizace, klíčovou roli má zavedení marketingového informačního systému.
Postup ustavení řídících struktur projektu: Vrcholové vedení určí řídící výbor, v němž má zastoupení. Řídící výbor
navrhne manažera projektu, který je jmenován vrcholovým vedením. Manažer projektu navrhne složení multiprofesního
řešitelského týmu. Členy týmu bývají zpravidla i externí odborníci z VŠ a poradenských organizací.
Klíč úspěchu: Odhodlanost vedení ke změnám, fungující marketingový informační systém
Základní etapy benchmarkingu:
1. Rozhodnutí, co podrobit zkoumání.
2. Určení partnerů pro benchmarking
3. Sběr informací.
4. Analýza informací – formulace výsledků srovnávání a možností zlepšení.
5. Realizace návrhů na zdokonalení struktury a fungování firmy.
3
Výsledky řešení jednotlivých etap předkládá tým ke schválení řídícímu výboru, který schvaluje zahájení další etapy.
1. Rozhodnutí, co podrobit zkoumání.
• 2 hlediska:
interní → výkonnost, externí → očekávání zákazníků
• 2 možnosti postupu: zkoumání celé firmy, vybrané části firmy
Je nezbytné předem určit pro jednotlivé oblasti faktory výkonnosti a ukazatele.
Příklad výběru oblastí:
1. Výrobky, služby, zákazníci a trhy
2. Inovační procesy.
3. Provozní procesy
4. Ekonomika a finance
Ukončení 1.etapy – zpracování studie: návrh zkoumaných oblastí, návrh faktorů výkonnosti a ukazatelů, návrh stupně
rozlišovací úrovně zkoumání.
2. Určení partnerů pro benchmarking
STRATEGIE → dosažení úrovně světové špičky, PARTNEŘI → firmy představující světovou špičku, PROBLÉM →
navázání otevřených vztahů s konkurencí, ŘEŠENÍ → firmy na jiných trzích, aliance, zaměření na funkční marketing
Potřeba zkušených vyjednavačů
- znalost jazyka a národní i podnikové kultury
- vzbuzovat důvěru
- schopnost hledat a najít kompromis
Etika benchmarkingu – Kodex benchmarkingu – vzájemná adekvátní výměna informací. Odmítnutí partnera musíme
přijmout
Výběr vhodných partnerů je závislý na dostupnosti informací, a proto může dojít ke změně výběru partnera i v průběhu
3. etapy
3. Sběr informací.
Předpoklad efektivnosti – existence MkIS (marketingové informační systémy)
Struktura a obsah MkIS:
1. Subjekty trhu - zákazníci, konkurenti, dodavatelé, obchodní partneři, ostatní
2. Objekty trhu - produkty (vlastní, cizí), služby (vlastní, cizí)
3. Trh - struktura, kapacita, podíly, růst, segmentace
4. Teritoria - základní informace, legislativa, daně, cla, technologie, kontakty