Okruhy ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Nesmí být nahodilý, musí být trvalou součástí strategického managementu
• nemůže být založen jen na konstatování, že je někdo lepší/slabší, ale na měření vhodně stanovených ukazatelů
výkonnosti
• benchmarking může být zaměřen na srovnání a měření čehokoliv v organizaci, jde o předtím identifikované
slabé stránky produktů, procesů, způsobilosti zamců, systémů managementu
• smyslem benchmarkingu je získat inspirativní informace pro procesy neustálého zlepšování, tzn. že
benchmarking musí být chápán jako velmi účinný nástroj učení se
2
Klasifikace Dle typu srovnávaného:
• Interní – srovnávání podobných podnik. jednotek či procesů v rámci jedné organizace
• Externí – srovnávání s přímými konkurenty
• Průmyslový – srovnávání s podniky ve stejném průmyslovém odvětví
• Generický – srovnávání s organizací mimo průmyslové odvětví
• Globální – Srovnávání s organizací v jiné části světa
Dle obsahu:
• Procesní –srovnání jednotlivých prac. procesů
• Výkonový – srovnání výkonu z hl. ceny, rychlosti, spolehlivosti atd.
• Funkční –srovnání jednotlivých funkcí v 2 nebo více organizacích
• Strategický – srovnávání strategických otázek
Dle účelu:
• Konkurenční –za účelem získání převahy
• Kolaborační – za účelem sdílení znalostí
Přístupy k benchmarkingu
• akademické modely – vyvinuty vědci, důraz kladen na teorii, která se prověřila aplikací v praxi
• expertní m. – vyvinuty konzultanty během poskytování poradenství, zaměřeno více na praxi
• podnikové m. – vyvinuty podniky, různorodé, každý podnik se liší
Výkonový benchmarking se soustředí na relativní výkonnost pomocí vybraného souboru ukazatelů (často mezi
konkurenty). Hodnotí se převážně technické parametry včetně parametrů kvality a parametry produktivity (výrobní
náklady, cena). Tento typ benchmarkingu je prováděn většinou externími poradenskými organizacemi a výsledky jsou
poskytovány za úplatu zájemcům z příslušné oblasti.
Procesní benchmarking měří individuální výkonnost procesu a jeho funkčnost oproti podnikům, které jsou vůdčími
(nejlepšími) v provádění těchto procesů. Procesní benchmarking hledá nejlepší praktiky
v provádění jednotlivých procesů. Vyžaduje vytipování vhodných partnerů, navázání spolupráce po vzájemné dohodě
a realizaci návštěv partnerů s řádnou přípravou.
Zavedení benchmarkingu 2 způsoby:
① Účast na speciálním programu „Benchmarkingového indexu“.
Tento program umožní velkému počtu podniků, zjednodušeným způsobem tj. formou dotazníku, získat
informace o své vlastní pozici podle jednotlivých kritérií. Tyto informace by měly být přísně důvěrné.
② Implementace benchmarkingu na podnikové úrovni