Okruhy ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Náklady = měřítko výkonnosti a konkurenceschopnosti
Měření produktivity na provozní proces
Ukazatele produktivity jsou vždy poměr mezi výstupem (výkonem) a určitým druhem vynaložených zdrojů.
Příklady: lety za den, obrat (přidaná hodnota) na pracovníka, počet ks z 1 tuny materiálu
Poprodejní servis a služby Vhodné ukazatele pro měření:
• Doba odezva na požadavek zákazníka
• Počet reklamací na práci servisu
• Průměrná cena opravy
Metoda ABC Je to metoda měření nákladů,
která se v současné době zavádí v praxi našich podniků. Metoda ABC umožňuje
podnikům vytvořit systém měření nákladů jednotlivých provozních procesů. Takto určené náklady jsou
významným ukazatelem pro měření výkonnosti provozního procesu.
Zdroje rozvoje podniku
• Zaměstnanci, jejich znalosti, inovační schopnosti a kreativita
• Schopnosti informačního systému
• Zvládnuté technologie, systém managementu
• Spolupráce mezi podnikatelskými subjekty – úroveň rozvoje aliancí
Zaměstnanci a jejich cíle, ISP
Ukazatele pro měření zaměstnaneckých cílů:
• Výsledkové
o Spokojenost, věrnost a produktivita zaměstnanců (tyto 3 nejdůležitější)
o
Výsledky podniku
• Hybné síly
o
Rekvalifikace zaměstnanců
o Schopnosti IS
o
Pracovní klima
VÝSLEDKOVÉ UKAZATELE
BSC respektuje 3D management = zohlednění požadavků všech zájmových skupin.
Metodicky problematické je měření spokojenosti zaměstnanců – hodnotíme syntetickým indexem spokojenosti
zaměstnanců ISP (podobně jako spokojenost zákazníků)
Měření ISP, postup:
1. Roztřídíme zaměstnance do skupin se společnými požadavky
2. Zjišťujeme měkká data o spokojenosti
Témata dotazníků: Způsob odměňování, prac. zatížení, klima, přístup k info, ztotožnění
s rozhodnutími vedoucích, podpora tvořivosti a iniciativy, komunikace, bezpečnost práce
3. Tvrdé ukazatele spokojenosti: hodnota fluktuace kl. zamců, nemocnosti, počat žádostí o přeložení,
pracovní úrazy
4. Vyhodnocení ISP – postup podobně jako u ISZ, u ISP větší váha měkkých dat. Nutno sjednotit metodiku.
9
Měření věrnosti zaměstnanců Vychází z tvrdých dat – fluktuace klíčových zamců,
Měření produktivity zaměstnanců Vychází z tvrdých dat
– produktivita z obratu
– Produktivita z přidané hodnoty
UKAZATELE HYBNÝCH SIL
Rekvalifikace zaměstnanců • Strategická rekvalifikace – klíčoví zamci – potřeba vysoké úrovně nových strateg. schopností a dovedností
• Masivní rekvalifikace – masivní obnova dovedností u velké části zamců
• Zlepšení kompetencí – větší/menší část zamců vyžaduje zlepšení klíčových dovedností
Ukazatel: Poměr pokrytí klíčových prac. míst
Problémy: specifikace klíčových prac. míst a požadované kvalifikace
Schopnosti IS Ukazatel: % pokrytí informačních potřeb klíčových prac. míst
Problémy: specifikace inform. potřeb, specifikace klíčových prac. míst, chybí zpětná vazba