Ekonomika podniku - 110731 AKo - Kapitola 14 Personalistika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
B) Zařazování pracovníka do pracovního procesu
Každý vedoucí pracovník musí uvést nového pracovní do pracovního kolektivu a zajistit jeho adaptaci na pracovní činnosti, organizaci i seznámení se spolupracovníky. Protože je dobrý průběh adaptace nového pracovníka velice závazný nejen pro pracovníka samotného, ale i pro chod pracoviště, nejde ze strany vedoucího o úkol jednorázový, ale kterému se musí věnovat po celou dobu této adaptace. Vedení má umožnit pracovníkovi osvojit si požadovanou práci, napomáhat vytvářet žádoucí vztahy k útvaru i podniku, vytvářet u nového pracovníka pocity důvěry a užitečnosti a pomáhat mu překonávat problémy a nesnáze, které obvykle vznikají.
c) Hodnocení pracovníků
Hodnocení pracovníků prolíná veškerou personální činnost, přísluší výlučně vedoucímu pracovníkovi. Toto hodnocení provádí vedoucí jednak spontánně při každodenním pracovním a osobním styku, jednak organizovaně, na základě podnikových směrnic a dalších předpisů. Při spontánním, subjektivním hodnocení nepostupuje obvykle příliš systematicky a neformuluje své poznatky, i když podle něho přistupuje k jednotlivým pracovníkům. Organizované hodnocení je motivováno snahou o jednotný způsob vedení všech pracovníků. Jeho základem je formulované hodnocení vypracované vedoucím. Z těchto hodnocení si obvykle podnik vytváří podklady pro účinnou personální činnost.
d) Motivování pracovníků
Vedoucí pracovník se v celé své řídící činnosti snaží o dosažení optimálních pracovních výkonů své pracovní skupiny, zvyšování produktivity práce, vyšší pracovní aktivitu apod., tedy o splnění stanovených pracovních úkolů. Veškerou činnost vedoucího pracovníka tedy prolíná ovlivňování pracovní ochoty, tj. motivování pracovníků k práci. Pro vedoucího to znamená nejen znalost obecných poznatků motivace, ale i schopnost a dovednost jich prakticky využívat. To předpokládá dobrou znalost jednotlivých členů kolektivu. Je zřejmé, že zde značnou roli mají konkrétní specifické podmínky, situace, vlivy, vazby apod., a že univerzální obecný návod neexistuje.
e) Výcvik a vzdělávání pracovníků
V souvislosti s růstem nových poznatků i vývojem nových požadavků na výrobní podniky a jednotlivé vnitropodnikové útvary vzniká nutnost dalšího vzdělávání pracovníků. Na něm se musí podílet vedoucí pracovník a to jak přímo, tak nepřímo motivováním pracovníků i podílem na jeho organizování. Vlastní zjišťování a organizování tohoto vzdělávání, rekvalifikace pro vykonávání jiných činností je ovšem věcí příslušných podnikových útvarů.
f) Řešení připomínek, stížností a konfliktů
Připomínky, stížnosti a konflikty na pracovišti vyplývají jednak z objektivních podmínek pracovní činnosti, jednak z osobních vlastností jednotlivých pracovníků. Častým zdrojem konfliktů bývá i osobnost vedoucího a způsob jeho vedení a řízení práce.