Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 - Výpisky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.27 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

= výrobci operující na jednotlivých trzích jsou sice ve vzájemném kontaktu – obchodují spolu, jsou od sebe ale informačně odděleny

(tj. subjekty působící na trhu A, nemají okamžité info o dění v jiných segmentech např. B, C, D..., ví s jistotou jen to, co se děje u nich doma)

⇒ touto ostrovní ekonomikou si budeme pomáhat při vysvětlování makroekonomických vztahů

zpět k AD-SL:

CB zvýší peněžní zásobu a v důsledku toho vzroste výstup Y

vybereme si segment např. A

ekonomika je v situaci dokonalé konkurence a firmy jsou tudíž cenovými příjemci!!!

...jednotlivé firmy tedy pouze pozorují změny cen jejich produkce

co se tedy děje na trhu A?

když tedy CB nasype do ekonomiky peníze → vznikne tlak na vzestup P → výrobce A pozoruje, že cena jeho produkce stoupá → my víme, že stoupá v důsledku měnové expanze, ale on (na informačním ostrově) si tento pozorovaný vzestup může vysvětlit dvěmi způsoby:

  1. intenzivnější poptávka po jeho produkci – tj. přesun zájmu spotřebitelů od produkce C, B... k produkci A (= jsou atraktivnější právě jeho výrobky)

trhy jsou ale obchodně propojeny

tj. výrobce A nakupuje materiál pro svou produkci od nějakých jiných segmentů

Aπ = AR – AC

roste cena produkce A ⇒ výrobci A rostou průměrné příjmy AR

pokud jde o průměrné náklady AC (na materiál apod.) – výrobce si myslí, že nerostou

výrobce má tedy dojem, že jeho rostou (neví totiž, že rostou i jeho AC)

...sorry, ale nějak mi to nejde napsat srozumitelněji

pak je výrobce motivován rozšiřovat výrobu, najímat dodatečné VF...

důležité je, že se takto chovají všichni výrobci (A, B, C...)

  • každý z nich má tento chybný pocit, že roste poptávka po jeho produkci, pozoruje vzestup ceny své produkce a prozatím netuší, že ve skutečnosti rostou ceny v celé ekonomice, takže mu rostou také jeho průměrné náklady

...všichni jsou motivováni rozšiřovat svou výrobu

→ roste agregátní produkce Y, zvyšuje se zaměstnanost N a to je doprovázeno vzestupem cenové hladiny P tím se pohybujeme po rostoucí křivce AS z bodu E1 do bodu E2

tento stav ale netrvá dlouho!!!

výrobci si záhy povšimnou, že neroste jen odbytová cena, ale také náklady na jejich produkci,

že ve skutečnosti jejich zisky nerostly

a není tedy důvod vyrábět zvýšenou úroveň produkce → vracejí se na původní úroveň Y*

cenová úroveň se již ale nevrací, naopak se ještě zvýší na úroveň P3

→ křivka SAS se posunuje doleva do polohy SAS´

(nejprve reaguje AD a AS reaguje posléze s určitým zpožděním)

tj. dostáváme se do bodu E3

  1. výrobci si uvědomují, že pozorovaný vzestup ceny jejich produkce souvisí se vzestupem cen v celé ekonomice

tím pádem nemají důvod ani krátkodobě více vyrábět

pak výstup vůbec nezareaguje ∆Y = 0

a jediné, co se v ekonomice stane je, že výrazně vzroste cenová hladina P

Témata, do kterých materiál patří