Makroekonomie 2 - Výpisky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
hypotéza implicitních cenových a mzdových kontraktů
implicitní = nepsané, džentlmenské dohody
někteří noví keynesovci se totiž domnívají, že i když by v ekonomice neexistovaly explicitní smlouvy, firmy by nereagovaly na jakoukoliv změnu poptávky po jejich produkci jenom změnou ceny produkce, ale (dobrovolně) také změnou objemu produkce
vysvětlení souvisí s rozdílem mezi preferencí rizika ze strany zaměstnavatelů a preferencí rizika ze strany zaměstnanců – zatímco zaměstnanci mají averzi vůči riziku budoucích změn, firmy jsou vůči němu neutrální, protože mají mnoho možností jak se proti němu pojistit (vytvořením zásob)
firmy jsou si dobře vědomi, že zaměstnanec žijící v obavě před změnou své mzdy není příliš výkonný, a proto dobrovolně zaměstnancům garantují určitou mzdovou stabilitu
firma tedy při jakékoliv změně poptávky nezareaguje tím, že by změnila mzdy svých zaměstnanců a následně přecenila svou produkci (reagovaly by tak jen při velikých změnách)
z toho vyplývá určitá cenová stabilita produkce firmy
Menu costs = paušální náklady cenového přizpůsobení (ceníkové náklady)
náklady, které firma musí vynaložit, chce-li změnit cenu své produkce (nejen náklady za vytištění nových ceníků – papír a toner..., musíme sem zahrnout také náklady v podobě obětovaného času, energie, ztracených zákazníků apod.)
existence takových nákladů omezuje cenovou pružnost
graficky: zobrazuje se na obrázku připomínající mikroekonomický model nedokonalé konkurence; je zde zachycena podmínka maximalizace zisku MR = MC atd.
zaměřme se na situaci, kdy v ekonomice dojde k poklesu agregátní poptávky – křivka AD0 se posune do polohy AD1, samozřejmě se změní také křivka MR0 na MR1
v důsledku toho se ekonomika dostává z E0 na E1, cenová hladina se sníží z P0 na P1 a výstup se sníží z Y0 na Y1
noví Keynesovci se domnívají, že se ekonomika chová jinak...
(chtějí totiž vysvětlit, proč kolísá výrazně výstup a proč příliš nereaguje cenová hladina
...že ve skutečnosti firmy při snížení AD nezareagují příliš cenově, ale raději výrazně přizpůsobí objem výstupu tj. přesunou se z E0 do E2
v bodě E2 zůstává cenová hladina nezměněna (P0 = P2), ale snižuje se výstup na Y2
roli zde hrají náklady cenového přizpůsobení
v tom bodě E2 tedy pro výstup Y2 je porušeno pravidlo maximalizace zisku, MR > MC (růžová úsečka)
firma v takové situaci tedy nemaximalizuje svůj zisk, každá dodatečná jednotka produkce by firmě zvýšila zisk a proto by měly být motivovány vyrábět více (Y1)
důvodem, proč nevyrábí Y1, ale Y2 jsou náklady menu costs
menu costs jsou minimálně tak velké jako je plocha modrého trujúhelníku
firma se totiž rozhoduje mezi tím,
zda snížit objem své produkce (Y2) a nechat stejné ceny (E2) tj. nemaximalizovat zisk, ale taky nemuset nést menu costs
anebo částečně snížit ceny i objem produkce (E1) tj. maximalizovat zisk, ale muset vynaložit náklady cenového přizpůsobení (menu costs)