Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
derivace P2 podle P1 > 0
derivace P1 podle P2 > 0
Chamberlinův model
firmy kopírují tržní ceny svého konkurenta
ceny konkurenta dosazují do funkcí své očekávané poptávky
proto platí: derivace P2 podle P1 = derivace P1 podle P2 = 1
Sweezyho model
Model cenové konkurence se vzájemnými reakcemi - Sweezyho model:
tyto reakce jsou popsány následujícími funkcemi:
P2oč = P2 (P1) P2(P1) ≠ konstanta (derivace P2 podle P1 se nerovná 0)
P2 se změní při změně P1
P1 = P1 (P2) (derivace P1 podle P2 se nerovná 0)
P1 se změní při změně P2
existují tři případy možné cenové reakce:
změna ceny konkurenta P2 je shodná se změnou P1
na růst (snížení) P1 odpoví konkurent růstem (snížením) P2
derivace P2 podle P1 > 0
derivace P1 podle P2 > 0
Chamberlinův model
Sweezyho model
firma očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení její tržní ceny P1 zvýšením P2
firma očekává, že konkurent bude reagovat na snížení její tržní ceny P1 snížením P2
např. když je trh nasycen a firma může zákazníka odebrat konkurentovi jedině snížením ceny
je blízký monopolu
cenové války - určitá firma náhle sníží ceny, aby přitáhla zákazníky na úkor ostatních firem
ostatní firmy reagují stejně a pokračuje řetězová reakce snižování cen
u oligopolů nejsou cenové války příliš obvyklé (bojují o zákazníka spíše reklamou)
Charakteristika smluvního oligopolu:
několik firem prodávajících stejné nebo podobné výrobky zjistí, že jejich ceny jsou přibližně stejné a vzájemná cenová válka by je oslabila
pro firmy je výhodnější zvyšovat společný zisk:
zvyšováním cen
rozdělením trhu
firmy uzavírají tajné dohody (tzv. gentlemen agreement) o stanovení monopolní ceny, o rozdělení trhu, o výrobních kvótách apod.
každá firma se pak ve své části chová jako monopol a realizuje monopolní zisk
Rovnováha smluvního oligopolu:
MC = MR
π/Q = P* - AC … jednotkový zisk
π = (P* - AC) ⋅ Q* … celkový zisk
u smluvních oligopolů předpokládáme:
stejné nákladové křivky
stejnou cenovou strategie
kartel (kartelové dohody) = dohody o cenách a rozdělení trhu
tyto dohody jsou zakázány a postihovány
OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) - příklad kartelu, který stanovuje ceny ropy
výjimka: dohody o cenách a výrobních kvótách jsou veřejné, v postavení členů kartelu jsou jednotlivé státy a nikoliv firmy
vzniká tam, kde je pro silnou dominantní firmu (vůdce, leader) výhodnější přenechat část trhu slabším konkurentům (tzv. konkurenční lem)
na své části trhu se dominantní firma chová jako monopol
Situace na oligopolním trhu s dominantní firmou:
DD … poptávka dominantní firmy
PD … cena stanovená dominantní firmou
QD … množství nabízené dominantní firmou
DT … celková poptávka
P > MR = MC
QT = QD + QKL
QT … celkové množství