Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

derivace P2 podle P1 > 0

derivace P1 podle P2 > 0

  1. Chamberlinův model

    • firmy kopírují tržní ceny svého konkurenta

    • ceny konkurenta dosazují do funkcí své očekávané poptávky

    • proto platí: derivace P2 podle P1 = derivace P1 podle P2 = 1

  2. Sweezyho model

Model cenové konkurence se vzájemnými reakcemi - Sweezyho model:

  • tyto reakce jsou popsány následujícími funkcemi:

  1. P2oč = P2 (P1) P2(P1) ≠ konstanta (derivace P2 podle P1 se nerovná 0)

  • P2 se změní při změně P1

  1. P1 = P1 (P2) (derivace P1 podle P2 se nerovná 0)

  • P1 se změní při změně P2

  • existují tři případy možné cenové reakce:

  1. změna ceny konkurenta P2 je shodná se změnou P1

    • na růst (snížení) P1 odpoví konkurent růstem (snížením) P2

derivace P2 podle P1 > 0

derivace P1 podle P2 > 0

  1. Chamberlinův model

  2. Sweezyho model

    • firma očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení její tržní ceny P1 zvýšením P2

    • firma očekává, že konkurent bude reagovat na snížení její tržní ceny P1 snížením P2

    • např. když je trh nasycen a firma může zákazníka odebrat konkurentovi jedině snížením ceny

    • je blízký monopolu

cenové války - určitá firma náhle sníží ceny, aby přitáhla zákazníky na úkor ostatních firem

  • ostatní firmy reagují stejně a pokračuje řetězová reakce snižování cen

  • u oligopolů nejsou cenové války příliš obvyklé (bojují o zákazníka spíše reklamou)

Charakteristika smluvního oligopolu:

  • několik firem prodávajících stejné nebo podobné výrobky zjistí, že jejich ceny jsou přibližně stejné a vzájemná cenová válka by je oslabila

  • pro firmy je výhodnější zvyšovat společný zisk:

  1. zvyšováním cen

  2. rozdělením trhu

  • firmy uzavírají tajné dohody (tzv. gentlemen agreement) o stanovení monopolní ceny, o rozdělení trhu, o výrobních kvótách apod.

  • každá firma se pak ve své části chová jako monopol a realizuje monopolní zisk

Rovnováha smluvního oligopolu:

MC = MR

π/Q = P* - AC … jednotkový zisk

π = (P* - AC) ⋅ Q* … celkový zisk

  • u smluvních oligopolů předpokládáme:

  • stejné nákladové křivky

  • stejnou cenovou strategie

kartel (kartelové dohody) = dohody o cenách a rozdělení trhu

  • tyto dohody jsou zakázány a postihovány

OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) - příklad kartelu, který stanovuje ceny ropy

  • výjimka: dohody o cenách a výrobních kvótách jsou veřejné, v postavení členů kartelu jsou jednotlivé státy a nikoliv firmy

  • vzniká tam, kde je pro silnou dominantní firmu (vůdce, leader) výhodnější přenechat část trhu slabším konkurentům (tzv. konkurenční lem)

  • na své části trhu se dominantní firma chová jako monopol

Situace na oligopolním trhu s dominantní firmou:

DD … poptávka dominantní firmy

PD … cena stanovená dominantní firmou

QD … množství nabízené dominantní firmou

DT … celková poptávka

P > MR = MC

QT = QD + QKL

QT … celkové množství

Témata, do kterých materiál patří