Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- firma vyrábí méně výrobků při vyšších cenách než v dokonalé konkurenci (příčinou je diferenciace produktu)

- pro firmu je to výhodné, protože má stejný příjem při menším množství výrobků

Základní ekonomický vztah v dlouhém období: P = AC > ACmin při MR = MC < P = AC

  • výrobce očekává, že bude prodávat za velké ceny a také velký zájem spotřebitelů, ale realita je často jiná

  • v tomto modelu předpokládáme, že každá firma ve výchozím období volí tržní cenu P a nabízené množství Q podle své očekávané funkce poptávky, aniž by znala tržní ceny a nabídku konkurentů

  • snaží se maximalizovat zisk podle vzorce: MR (q) = MC (q)

  • její chování budou vyjadřovat dvě odlišné základní poptávkové funkce:

  1. funkce očekávané poptávky s vyšší cenou pružností, podle které volí firma tržní cenu a nabízené množství

  2. funkce skutečné poptávky s nižší cenovou pružností a nižším počtem kupujících, která již obsahuje vliv konkurenčních firem

    • chování firmy v tomto modelu spočívá v korekci funkce očekávané poptávky

P = a - b ⋅ q tak, že:

  1. firma snižuje parametr a

  2. firma koriguje očekávanou cenovou pružnost změnou parametru b

    • při menším skutečném množství odbytu, než je očekávané, se parametr cenové pružnosti poptávky (b) sníží

… očekávané

sk … skutečné

  • předpokládáme, že firmy nabízejí homogenní statek (např. oprava televizoru)

  • diference je pouze ve vzdálenosti

  • problém je v tom, že firmy nabízejí statek kupcům, kteří nežijí respektive nepracují v místě prodeje - vzdálenosti kupců od prodejců jsou odlišné

A1, A2 … nabízející (výrobce, prodávající)

N … celková vzdálenost

P1 … cena stanovená prvním výrobcem

P2 … cena stanovená druhým výrobcem

Pn = P + t⋅n

Pn … celková cena

t … tarif (např. cena za 1 km dopravy)

n … vzdálenost od výrobce ke kupujícímu

t⋅n … dopravní náklady

D … v tomto bodě je spotřebiteli lhostejné, zda využije nabídky A1 nebo A2 (obojí ho přijde na stejně peněz), protože platí:

P1 + t1⋅n1 = P2 + t2⋅n2 a N = n1 + n2

Oligopol = oligos (několik) + polei (prodávající)

Charakteristiky oligopolní konkurence:

  1. existence několika málo velkých firem v odvětví

    • každá firma je schopna změnami své nabídky působit na změnu celkové tržní nabídky v odvětví (např. média - televize, mobilní telefonní sítě, řetězce obchodních domů)

  2. omezení vstupu nových firem do odvětví

    • velké kapitálové nároky, patentová omezení - ochranné známky, věrnost spotřebitelů

  3. firmy se navzájem znají

    • možnost každé firmy v odvětví činit reálné odhady o reakcích a akcích konkurentů

  4. produkt může být homogenní i heterogenní

    • záleží na konkrétní situaci

homogenní oligopol - např. těžba ropy ze stejného ložiska

heterogenní oligopol - např. výroba pracích prášků

Témata, do kterých materiál patří