Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- firma vyrábí méně výrobků při vyšších cenách než v dokonalé konkurenci (příčinou je diferenciace produktu)
- pro firmu je to výhodné, protože má stejný příjem při menším množství výrobků
Základní ekonomický vztah v dlouhém období: P = AC > ACmin při MR = MC < P = AC
výrobce očekává, že bude prodávat za velké ceny a také velký zájem spotřebitelů, ale realita je často jiná
v tomto modelu předpokládáme, že každá firma ve výchozím období volí tržní cenu P a nabízené množství Q podle své očekávané funkce poptávky, aniž by znala tržní ceny a nabídku konkurentů
snaží se maximalizovat zisk podle vzorce: MR (q) = MC (q)
její chování budou vyjadřovat dvě odlišné základní poptávkové funkce:
funkce očekávané poptávky s vyšší cenou pružností, podle které volí firma tržní cenu a nabízené množství
funkce skutečné poptávky s nižší cenovou pružností a nižším počtem kupujících, která již obsahuje vliv konkurenčních firem
chování firmy v tomto modelu spočívá v korekci funkce očekávané poptávky
P = a - b ⋅ q tak, že:
firma snižuje parametr a
firma koriguje očekávanou cenovou pružnost změnou parametru b
při menším skutečném množství odbytu, než je očekávané, se parametr cenové pružnosti poptávky (b) sníží
oč … očekávané
sk … skutečné
předpokládáme, že firmy nabízejí homogenní statek (např. oprava televizoru)
diference je pouze ve vzdálenosti
problém je v tom, že firmy nabízejí statek kupcům, kteří nežijí respektive nepracují v místě prodeje - vzdálenosti kupců od prodejců jsou odlišné
A1, A2 … nabízející (výrobce, prodávající)
N … celková vzdálenost
P1 … cena stanovená prvním výrobcem
P2 … cena stanovená druhým výrobcem
Pn = P + t⋅n
Pn … celková cena
t … tarif (např. cena za 1 km dopravy)
n … vzdálenost od výrobce ke kupujícímu
t⋅n … dopravní náklady
D … v tomto bodě je spotřebiteli lhostejné, zda využije nabídky A1 nebo A2 (obojí ho přijde na stejně peněz), protože platí:
P1 + t1⋅n1 = P2 + t2⋅n2 a N = n1 + n2
Oligopol = oligos (několik) + polei (prodávající)
Charakteristiky oligopolní konkurence:
existence několika málo velkých firem v odvětví
každá firma je schopna změnami své nabídky působit na změnu celkové tržní nabídky v odvětví (např. média - televize, mobilní telefonní sítě, řetězce obchodních domů)
omezení vstupu nových firem do odvětví
velké kapitálové nároky, patentová omezení - ochranné známky, věrnost spotřebitelů
firmy se navzájem znají
možnost každé firmy v odvětví činit reálné odhady o reakcích a akcích konkurentů
produkt může být homogenní i heterogenní
záleží na konkrétní situaci
homogenní oligopol - např. těžba ropy ze stejného ložiska
heterogenní oligopol - např. výroba pracích prášků