Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VC … variabilní náklady - mění se s rozsahem Q (např. náklady na materiál)
průměrné náklady: AC = TC / Q
vyjadřují náklady na vyrobení jedné jednotky produktu
mezní náklady: MC = derivace TC podle Q
vyjadřují náklady na další přírůstek jednotky vyráběného produktu
Základní typy nákladových funkcí firmy u jednotlivých produkčních funkcí:
lineární produkční funkce progresivní produkční funkce
TC = a + b⋅Q AC = a/Q +b TC = a + b⋅Q - c⋅Q2 AC = a/Q + b - c⋅Q
VC = b⋅Q AVC = MC = b VC = b⋅Q - c⋅Q2 AVC = b - c⋅Q
FC = a AFC = a/Q FC = a AFC = a/Q MC = b - 2⋅c⋅Q
degresivní produkční funkce progresivně degresivní produkční funkce
TC = a + b⋅Q + c⋅Q2 AC = a/Q + b + c⋅Q
VC = b⋅Q + c⋅Q2 AVC = b + c⋅Q
FC = a AFC = a/Q MC = b + 2⋅c⋅Q
:
jedná se vždy o inverzní funkce k produkční funkci (vyjádří se daný výrobní faktor)
lineární produkční funkce
X = 1/a ⋅ Q
AC = 1/a
MC = 1/a
progresivní produkční funkce
X = α√Q
AC = 1/α√Q
MC = 1/α ⋅ 1/α√Q
degresivní produkční funkce
X = α√Q
AC = 1/α√Q
MC = 1/α ⋅ 1/α√Q
progresivně degresivní produkční funkce
X = f (Q)
AC = X / Q
MC = ∂X / ∂Q
v dlouhém období mohou firmy využít své zisky na rozšíření výrobní kapacity a ke svému růstu firma realizuje výnosy z rozsahu výroby
Křivky dlouhodobých nákladů:
v dlouhém období dochází k rozevření křivek MC a AC
spojnice minim průměrných nákladů tvoří obalovou křivku LAC, která tvoří funkci dlouhodobých odvětvových průměrných nákladů
Rostoucí výnosy z rozsahu: Klesající výnosy z rozsahu:
dlouhodobé snižování AC a ACmin dlouhodobý růst AC a ACmin
klesající obalová křivka rostoucí obalová křivka
Konstantní výnosy z rozsahu: Kombinované výnosy z rozsahu:
AC a ACmin jsou dlouhodobě konstantní nejprve rostoucí a potom klesající výnosy
z rozsahu
P
Q
horizontální obalová křivka obalová křivka ve tvaru U-křivky
dokonalá konkurence - pouze abstrakce, v reálném ekonomickém světě neexistuje
jejím základním předpokladem jsou naprosto rovné podmínky pro všechny účastníky
žádný výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu - ta je stanovena rovnováhou na trhu
Charakteristiky dokonalé konkurence:
mnoho výrobců v odvětví
velké množství malých firem na trhu jednoho výrobku
homogenní produkt
naprosto shodný výrobek, který se neliší od výrobků ostatních firem (např. palivové dříví)
volný vstup do odvětví a výstup z odvětví
je umožněn každému, kdo vlastní odpovídající výrobní faktory
stejná míra informovanosti všech subjektů na daném trhu
Příjmové funkce firmy:
price taker - v dokonalé konkurenci firma přebírá cenu z trhu
firma nemůže prodávat ani dráž ani levněji
cena má charakter konstanty (pro různá Q je stále stejná)
příjmy rostou s rostoucím množství nabízeného produktu