Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VC … variabilní náklady - mění se s rozsahem Q (např. náklady na materiál)

průměrné náklady: AC = TC / Q

  • vyjadřují náklady na vyrobení jedné jednotky produktu

mezní náklady: MC = derivace TC podle Q

  • vyjadřují náklady na další přírůstek jednotky vyráběného produktu

Základní typy nákladových funkcí firmy u jednotlivých produkčních funkcí:

lineární produkční funkce progresivní produkční funkce

TC = a + b⋅Q AC = a/Q +b TC = a + b⋅Q - c⋅Q2 AC = a/Q + b - c⋅Q

VC = b⋅Q AVC = MC = b VC = b⋅Q - c⋅Q2 AVC = b - c⋅Q

FC = a AFC = a/Q FC = a AFC = a/Q MC = b - 2⋅c⋅Q

degresivní produkční funkce progresivně degresivní produkční funkce

TC = a + b⋅Q + c⋅Q2 AC = a/Q + b + c⋅Q

VC = b⋅Q + c⋅Q2 AVC = b + c⋅Q

FC = a AFC = a/Q MC = b + 2⋅c⋅Q

:

  • jedná se vždy o inverzní funkce k produkční funkci (vyjádří se daný výrobní faktor)

  • lineární produkční funkce

X = 1/a ⋅ Q

AC = 1/a

MC = 1/a

  • progresivní produkční funkce

X = α√Q

AC = 1/α√Q

MC = 1/α ⋅ 1/α√Q

  • degresivní produkční funkce

X = α√Q

AC = 1/α√Q

MC = 1/α ⋅ 1/α√Q

  • progresivně degresivní produkční funkce

X = f (Q)

AC = X / Q

MC = ∂X / ∂Q

  • v dlouhém období mohou firmy využít své zisky na rozšíření výrobní kapacity a ke svému růstu  firma realizuje výnosy z rozsahu výroby

Křivky dlouhodobých nákladů:

  • v dlouhém období dochází k rozevření křivek MC a AC

  • spojnice minim průměrných nákladů tvoří obalovou křivku LAC, která tvoří funkci dlouhodobých odvětvových průměrných nákladů

Rostoucí výnosy z rozsahu: Klesající výnosy z rozsahu:

dlouhodobé snižování AC a ACmin dlouhodobý růst AC a ACmin

klesající obalová křivka rostoucí obalová křivka

Konstantní výnosy z rozsahu: Kombinované výnosy z rozsahu:

AC a ACmin jsou dlouhodobě konstantní nejprve rostoucí a potom klesající výnosy

z rozsahu

P

Q

horizontální obalová křivka obalová křivka ve tvaru U-křivky

dokonalá konkurence - pouze abstrakce, v reálném ekonomickém světě neexistuje

  • jejím základním předpokladem jsou naprosto rovné podmínky pro všechny účastníky

  • žádný výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu - ta je stanovena rovnováhou na trhu

Charakteristiky dokonalé konkurence:

  1. mnoho výrobců v odvětví

    • velké množství malých firem na trhu jednoho výrobku

  2. homogenní produkt

    • naprosto shodný výrobek, který se neliší od výrobků ostatních firem (např. palivové dříví)

  3. volný vstup do odvětví a výstup z odvětví

    • je umožněn každému, kdo vlastní odpovídající výrobní faktory

  4. stejná míra informovanosti všech subjektů na daném trhu

Příjmové funkce firmy:

price taker - v dokonalé konkurenci firma přebírá cenu z trhu

  • firma nemůže prodávat ani dráž ani levněji

  • cena má charakter konstanty (pro různá Q je stále stejná)

 příjmy rostou s rostoucím množství nabízeného produktu

Témata, do kterých materiál patří