Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

 redukce ekonomického zisku nebo ztráty na úroveň normálního zisku

 zvýšení tržní ceny na úroveň nového ACmin

 nastane dlouhodobé zvyšování tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (rostoucí LIS)

Odvětví s konstantními výnosy z rozsahu:

  • množství vyráběného produktu roste stejně rychle jako množství nákladů na výrobu

růst poptávky a konstantní AC vyvolá krátkodobé efekty:

  1. efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku

  2. efekt konstantních AC při rostoucí ceně - růst zisků firem

  1. ekonomický zisk vyvolá vstup dalších firem do odvětví:

 redukce ekonomického zisku na normální

 udržení konstantní tržní ceny

 tendence dlouhodobě konstantní tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (konstantní LIS)

Nedokonalá konkurence = trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající, který může ovlivnit tržní cenu (firma může ovlivnit cenu  tím ovlivní i výši svých příjmů)

Podmínky existence nedokonalé konkurence:

  1. omezení počtu firem v odvětví

    • nabídka zboží se soustředí do několika velkých firem

    • podmínky v některých odvětvích jsou takové, že k zabezpečení celkové tržní poptávky postačí jen několik firem (telekomunikace, pošty)

    • výhody: výroba je koncentrovanější, efektivnější, jsou nižší náklady (např. technická monopolizace)

  2. přeměna homogenního produktu v heterogenní (diferencovaný)

    • je to důsledek různých preferencí spotřebitelů

    • diferenciace produktu - lidé se chtějí odlišovat, nechtějí být všichni stejní

    1. prostorové preference - spotřebitel preferuje vždy bližší firmu (např. maloobchodní síť, opravárenské služby, pohostinství)

    2. časové preference - např. prodej o víkendu, nepřetržitý provoz (velké obchodní domy)

    3. věcné preference - např. vzhled, tvar, konzistence, vůně výrobku apod.

    4. osobní preference - např. do obchodu, kde pracuje někdo známý chodíme raději

  3. omezení volného vstupu firem do odvětví

    • především z těchto důvodů:

    1. vlastnictví specifických přírodních zdrojů - půda, nerostné bohatství (např. lázeňský pramen)

    2. potřeba velkých kapitálů pro podnikatelskou činnost (automobilky, hutě, banky)

    3. administrativní překážky vstupu nových firem (patenty, autorská práva, licence, kvóty, diskriminační cla)

    4. dohody a úmluvy o rozdělení trhu = kartely (např. OPEC - organizace států vyvážejících ropu)

    • firma může ovlivnit svůj celkový příjem a to tak, že:

    1. změnou ceny ovlivní nabízené (prodávané) množství - Q = f (P)

    2. změnou množství dodávaného na trh může zpětně ovlivnit cenu výrobku - P = f (Q)

Funkce poptávky a příjmu firmy v nedokonalé konkurenci:

TR = P ⋅ Q … celkový příjem

ED = 1 … celkový příjem firmy je největší (v bodě MR' = 0)

Maximalizace zisku v nedokonalé konkurenci:

Pravidlo maximalizace zisku: P > MR = MC

  • odvození pravidla ze ziskové funkce:

Témata, do kterých materiál patří