Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
redukce ekonomického zisku nebo ztráty na úroveň normálního zisku
zvýšení tržní ceny na úroveň nového ACmin
nastane dlouhodobé zvyšování tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (rostoucí LIS)
Odvětví s konstantními výnosy z rozsahu:
množství vyráběného produktu roste stejně rychle jako množství nákladů na výrobu
růst poptávky a konstantní AC vyvolá krátkodobé efekty:
efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku
efekt konstantních AC při rostoucí ceně - růst zisků firem
ekonomický zisk vyvolá vstup dalších firem do odvětví:
redukce ekonomického zisku na normální
udržení konstantní tržní ceny
tendence dlouhodobě konstantní tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (konstantní LIS)
Nedokonalá konkurence = trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající, který může ovlivnit tržní cenu (firma může ovlivnit cenu tím ovlivní i výši svých příjmů)
Podmínky existence nedokonalé konkurence:
omezení počtu firem v odvětví
nabídka zboží se soustředí do několika velkých firem
podmínky v některých odvětvích jsou takové, že k zabezpečení celkové tržní poptávky postačí jen několik firem (telekomunikace, pošty)
výhody: výroba je koncentrovanější, efektivnější, jsou nižší náklady (např. technická monopolizace)
přeměna homogenního produktu v heterogenní (diferencovaný)
je to důsledek různých preferencí spotřebitelů
diferenciace produktu - lidé se chtějí odlišovat, nechtějí být všichni stejní
prostorové preference - spotřebitel preferuje vždy bližší firmu (např. maloobchodní síť, opravárenské služby, pohostinství)
časové preference - např. prodej o víkendu, nepřetržitý provoz (velké obchodní domy)
věcné preference - např. vzhled, tvar, konzistence, vůně výrobku apod.
osobní preference - např. do obchodu, kde pracuje někdo známý chodíme raději
omezení volného vstupu firem do odvětví
především z těchto důvodů:
vlastnictví specifických přírodních zdrojů - půda, nerostné bohatství (např. lázeňský pramen)
potřeba velkých kapitálů pro podnikatelskou činnost (automobilky, hutě, banky)
administrativní překážky vstupu nových firem (patenty, autorská práva, licence, kvóty, diskriminační cla)
dohody a úmluvy o rozdělení trhu = kartely (např. OPEC - organizace států vyvážejících ropu)
firma může ovlivnit svůj celkový příjem a to tak, že:
změnou ceny ovlivní nabízené (prodávané) množství - Q = f (P)
změnou množství dodávaného na trh může zpětně ovlivnit cenu výrobku - P = f (Q)
Funkce poptávky a příjmu firmy v nedokonalé konkurenci:
TR = P ⋅ Q … celkový příjem
ED = 1 … celkový příjem firmy je největší (v bodě MR' = 0)
Maximalizace zisku v nedokonalé konkurenci:
Pravidlo maximalizace zisku: P > MR = MC
odvození pravidla ze ziskové funkce: