Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
firma získá renty, které by jinak získal spotřebitel
realizace diskriminace 1. stupně je velmi nepravděpodobná, protože to předpokládá znalost individuálních křivek MU spotřebitelů
Cenová diskriminace 2. stupně:
celkový objem služeb je rozdělen do několika skupin (např. Telecom - různé typy hovorů)
tento typ cenové diskriminace je velmi častý (sítě, doprava)
pásmo I … např. běžné hovory - vysoká cena (pro firmy), menší množství
monopol si přivlastní rentu spotřebitele, kterou by při jednotné ceně pro všechny realizoval daný podnik monopol realizuje větší zisk než při maximalizaci zisku
pásmo II … např. zlevněné hovory - rovnovážná cena, rovnovážné množství
monopol realizuje normální monopolní zisk
pásmo III … při této ceně může mít monopol ztrátu
v praxi neexistuje dokonalá konkurence, pouze monopolistická konkurence, která se jí blíží (= "dokonalá konkurence ve 20. století")
je to forma nedokonalé konkurence, která vychází z těchto základních předpokladů:
relativně velký počet nabízejících
jedná se o menší a střední firmy, které mají velmi malý vliv na celkový trh v odvětví (např. pekařství, kadeřnictví, restaurace)
velmi snadný vstup firem do odvětví i výstup z odvětví
není potřeba velkého kapitálu
poměrně dobrá znalost informací o trhu a o konkurenci
produkt je heterogenní (nestejnorodý)
věcná, časová, prostorová, osobní preference
subjektivní preference - souvisí s kupujícím (např. osobní preference)
objektivní preference - souvisí s prodávajícím (např. prostorová preference)
díky diferenciaci produktu platí lidé větší cenu než u dokonalé konkurence
Rozdíly mezi monopolem a monopolistickou konkurencí:
v krátkém období se firma chová jako monopol s několika rozdíly:
křivka poptávky je elastičtější než u monopolu (je to způsobení tím, že výrobky jsou snadno zaměnitelné - substitutovatelné)
zisk je mnohem menší než u monopolu - náklady jsou vyšší, firmy nerealizují výnosu z rozsahu výroby
Model se vstupy firem v monopolistické konkurenci:
P1, Q1, MR1, π1 … krátké období
P2, Q2, MR2 … dlouhé období (po vstupu
dalších firem do odvětví)
Krátké období:
daná firma přijde s nějakým novým typem výrobku
do odvětví nemohou vstupovat nové firmy, firma se chová jako monopol
křivka poptávky je elastická, parametr a je velmi vysoko ( exkluzivita ceny)
v bodě MC = MR1 firma dosahuje monopolního zisku (= ekonomický zisk)
Dlouhé období (Chamberlinův model = model tangenciální rovnováhy):
do odvětví mohou vstupovat nové firmy - jiní výrobci zjišťují výhodnost výroby daného výrobku a snaží se vyrábět stejný výrobek vstoupí na daný segment trhu
původní firma ztrácí zákazníky a křivka poptávky klesá doleva, parametr a se snižuje
křivka poptávky klesá tak dlouho, dokud se nestane tečnou AC v bodě MC = MR2
cena poklesla z P1 na P2 v důsledku odlivu kupujících
firma nedosahuje ekonomického zisku (P se blíží ACmin)