Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • firma získá renty, které by jinak získal spotřebitel

  • realizace diskriminace 1. stupně je velmi nepravděpodobná, protože to předpokládá znalost individuálních křivek MU spotřebitelů

Cenová diskriminace 2. stupně:

  • celkový objem služeb je rozdělen do několika skupin (např. Telecom - různé typy hovorů)

tento typ cenové diskriminace je velmi častý (sítě, doprava)

pásmo I … např. běžné hovory - vysoká cena (pro firmy), menší množství

  • monopol si přivlastní rentu spotřebitele, kterou by při jednotné ceně pro všechny realizoval daný podnik  monopol realizuje větší zisk než při maximalizaci zisku

pásmo II … např. zlevněné hovory - rovnovážná cena, rovnovážné množství

  • monopol realizuje normální monopolní zisk

pásmo III … při této ceně může mít monopol ztrátu

  • v praxi neexistuje dokonalá konkurence, pouze monopolistická konkurence, která se jí blíží (= "dokonalá konkurence ve 20. století")

  • je to forma nedokonalé konkurence, která vychází z těchto základních předpokladů:

  • relativně velký počet nabízejících

  • jedná se o menší a střední firmy, které mají velmi malý vliv na celkový trh v odvětví (např. pekařství, kadeřnictví, restaurace)

  • velmi snadný vstup firem do odvětví i výstup z odvětví

  • není potřeba velkého kapitálu

  • poměrně dobrá znalost informací o trhu a o konkurenci

  • produkt je heterogenní (nestejnorodý)

  • věcná, časová, prostorová, osobní preference

subjektivní preference - souvisí s kupujícím (např. osobní preference)

objektivní preference - souvisí s prodávajícím (např. prostorová preference)

  • díky diferenciaci produktu platí lidé větší cenu než u dokonalé konkurence

Rozdíly mezi monopolem a monopolistickou konkurencí:

  • v krátkém období se firma chová jako monopol s několika rozdíly:

  1. křivka poptávky je elastičtější než u monopolu (je to způsobení tím, že výrobky jsou snadno zaměnitelné - substitutovatelné)

  2. zisk je mnohem menší než u monopolu - náklady jsou vyšší, firmy nerealizují výnosu z rozsahu výroby

Model se vstupy firem v monopolistické konkurenci:

P1, Q1, MR1, π1 … krátké období

P2, Q2, MR2 … dlouhé období (po vstupu

dalších firem do odvětví)

Krátké období:

  • daná firma přijde s nějakým novým typem výrobku

  • do odvětví nemohou vstupovat nové firmy, firma se chová jako monopol

  • křivka poptávky je elastická, parametr a je velmi vysoko ( exkluzivita ceny)

  • v bodě MC = MR1 firma dosahuje monopolního zisku (= ekonomický zisk)

Dlouhé období (Chamberlinův model = model tangenciální rovnováhy):

  • do odvětví mohou vstupovat nové firmy - jiní výrobci zjišťují výhodnost výroby daného výrobku a snaží se vyrábět stejný výrobek  vstoupí na daný segment trhu

  • původní firma ztrácí zákazníky a křivka poptávky klesá doleva, parametr a se snižuje

  • křivka poptávky klesá tak dlouho, dokud se nestane tečnou AC v bodě MC = MR2

  • cena poklesla z P1 na P2 v důsledku odlivu kupujících

  • firma nedosahuje ekonomického zisku (P se blíží ACmin)

Témata, do kterých materiál patří