Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
π = R - C = P(q) ⋅ q - C(q) = P ⋅ q(P) - C q(P)
dπ dP dC
= ⋅ q + P(q) - = 0 MR (q) - MC (q) = 0
dq dq dq MR = MC
Zisk firmy v nedokonalé konkurenci:
π/Q = P* - AC … zisk na jednotku
π = (P* - AC) ⋅ Q* … celkový zisk
Monopol = mono (jeden) + polei (prodávající)
monopol sám stanovuje tržní cenu nebo množství, které bude nabízet
Charakteristiky monopolu:
v odvětví u daného statku působí pouze jedna prodávající firma (je tam nulová konkurence)
firma vyrábí jediný nezastupitelný homogenní výrobek
je znemožněn vstup nových firem do odvětví
Typy monopolu:
přirozený (technický) monopol - nebylo by efektivní, aby daný statek vyrábělo více firem
monopol dosahuje díky velikosti firmy výnosů z rozsahu (s nižšími náklady vyrábí větší množství produkce)
nejčastěji se vyskytuje u tzv. sítí - pevné telefony, plynovody, rozvod elektřiny apod.
administrativní monopol - vzniká ze zásahu státu z různých příčin
např. výsadní postavení státu v určitém odvětví, patenty, ochranné známky, autorská práva
ekonomický monopol - vzniká tím, že silnější firma pohltí slabší (skoupí její akcie) - ekonomické příčiny spojení
Maximalizace zisku u monopolu:
základní vztah: AR = P > MR = MC
E … Cournotův [kurnotův] bod
= bod maximalizace zisku u monopolu - průsečík MR a MC
Zisk monopolu:
π/Q = P* - AC … jednotkový zisk monopolu
π = (P* - AC) ⋅ Q* … celkový zisk monopolu (má charakter ekonomického zisku)
pro typy ekonomického monopolu je dlouhé období shodné s krátkým (nerozlišují se)
u přirozeného monopolu je nutné krátké a dlouhé období rozlišovat
přirozený monopol = technický monopol
u přirozeného monopolu v dlouhém období bereme v úvahu i vliv:
vědeckotechnického pokroku
růst příjmů (životní úrovně) obyvatelstva
přirozený monopol v dlouhém období bude nabízet vyšší Q (Q1) díky úsporám z rozsahu (klesající náklady AC) a také díky technickému pokroku, který sníží náklady
zároveň může dojít k růstu cen díky dlouhodobému trendu zvyšování životní úrovně obyvatelstva (růstu příjmu)
P vrůstá > AC klesá
Cenová regulace monopolu:
kdyby přirozený monopol nebyl regulovaný, prodával by za cenu P1
stát zasáhne ve prospěch spotřebitelů a stanoví nižší regulovanou cenu
při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk
při ceně P = PE monopol nedosahuje zisku
při ceně P = P2 < AC - firma je ztrátová
výhoda vyšších cen: stát vydělává víc peněz na daních, proto se přiklání ke zdražování
diferenciace ceny produkce monopolu je možná, protože lidé a firmy mají různé příjmy
monopol toho využívá tím, že od sebe diferencuje skupiny spotřebitelů
Diferenciace (diskriminace) 1. stupně:
= odlišení na základě MU za jednotku statku pro jednotlivé spotřebitele (firma ví, kolik je který spotřebitel ochoten za statek zaplatit)