Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

celkový příjem - má tvar lineárně rostoucí funkce: TR = P ⋅ Q

mezní příjem - je roven ceně  je konstantní: MR = P

Zisková funkce firmy: π = R - C

R … příjmy firmy C .. náklady firmy

Rovnováha firmy v dokonalé konkurenci v krátkém období:

základní pravidlo maximalizace zisku v dokonalé konkurenci:

P = MR = MC

Nabídková funkce firmy v krátkém období:

  • tvoří jí rostoucí část funkce mezních nákladů MC (q) pro q ≥ qminMC

Pásmo ziskovosti firmy:

firma je zisková pouze v intervalu, ve kterém platí: P = AC

AVC … průměrné variabilní náklady

AFC … průměrné fixní náklady

AVC = MC = P … bod uzavření firmy

Podmínky v dlouhém období:

  1. firma může měnit rozsah více výrobních faktorů než jednoho

E1 … rovnovážný stav

E2 … rozšíření firmy (více pracovníků, více strojů)

  1. firmy mohou do odvětví vstupovat i z něj vystupovat

Vliv vstupu nových firem do odvětví na tržní cenu:

  • vstupem další firem na trh se snižuje tržní cena směrem k úrovni minima AC  tím se redukuje ekonomický zisk na normální zisk (firmě to stačí na udržení se v odvětví)

  • firmy, které mají vysoké průměrné náklady, musejí z odvětví vystoupit

  • po dosažení rovnováhy, kdy: P = LMC = LMR = LACmin, ustanou vstupy dalších firem do odvětví

Vliv výstupu firem z odvětví na tržní cenu:

  • vyvolá zvyšování tržní ceny až k úrovni minima AC  redukují se ekonomické ztráty a zisky se ustálí dlouhodoběji na úrovni normálních zisků

  • po dosažení rovnováhy, ustanou výstupy firem z odvětví

Rovnováha firmy v dlouhém období:

SMC … krátkodobé mezní náklady

SAC … krátkodobé průměrné náklady

LMC … dlouhodobé mezní náklady

LAC … dlouhodobé průměrné náklady

LIS = křivka nabídky v dlouhém období

Odvětví s rostoucími výnosy z rozsahu:

  • množství vyráběného produktu roste rychleji než množství nákladů na výrobu

růst poptávky a snižování AC vyvolá krátkodobé efekty:

  1. efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku

  2. efekt snížení AC při rostoucí ceně - existenci ekonomických zisků firem

  1. ekonomický zisk vyvolá vstup dalších firem do odvětví:

 redukce ekonomického zisku na normální

 snížení tržní ceny na úroveň nového ACmin

 nastane dlouhodobé snižování tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (klesající LIS)

Odvětví s klesajícími výnosy z rozsahu:

  • množství vyráběného produktu roste pomaleji než množství nákladů na výrobu

  1. růst poptávky a zvyšování AC vyvolá krátkodobé efekty:

efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku

  1. efekt růstu AC při rostoucí ceně - snížení zisků firem, popř. i vznik ztrát (závisí na tom, za efekt rostoucí ceny převáží nebo nepřeváží negativní efekt růstu AC)

  1. existence ekonomických zisků či ztrát vyvolá vstup či výstup firem do (z) odvětví:

Témata, do kterých materiál patří