Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
celkový příjem - má tvar lineárně rostoucí funkce: TR = P ⋅ Q
mezní příjem - je roven ceně je konstantní: MR = P
Zisková funkce firmy: π = R - C
R … příjmy firmy C .. náklady firmy
Rovnováha firmy v dokonalé konkurenci v krátkém období:
základní pravidlo maximalizace zisku v dokonalé konkurenci:
P = MR = MC
Nabídková funkce firmy v krátkém období:
tvoří jí rostoucí část funkce mezních nákladů MC (q) pro q ≥ qminMC
Pásmo ziskovosti firmy:
firma je zisková pouze v intervalu, ve kterém platí: P = AC
AVC … průměrné variabilní náklady
AFC … průměrné fixní náklady
AVC = MC = P … bod uzavření firmy
Podmínky v dlouhém období:
firma může měnit rozsah více výrobních faktorů než jednoho
E1 … rovnovážný stav
E2 … rozšíření firmy (více pracovníků, více strojů)
firmy mohou do odvětví vstupovat i z něj vystupovat
Vliv vstupu nových firem do odvětví na tržní cenu:
vstupem další firem na trh se snižuje tržní cena směrem k úrovni minima AC tím se redukuje ekonomický zisk na normální zisk (firmě to stačí na udržení se v odvětví)
firmy, které mají vysoké průměrné náklady, musejí z odvětví vystoupit
po dosažení rovnováhy, kdy: P = LMC = LMR = LACmin, ustanou vstupy dalších firem do odvětví
Vliv výstupu firem z odvětví na tržní cenu:
vyvolá zvyšování tržní ceny až k úrovni minima AC redukují se ekonomické ztráty a zisky se ustálí dlouhodoběji na úrovni normálních zisků
po dosažení rovnováhy, ustanou výstupy firem z odvětví
Rovnováha firmy v dlouhém období:
SMC … krátkodobé mezní náklady
SAC … krátkodobé průměrné náklady
LMC … dlouhodobé mezní náklady
LAC … dlouhodobé průměrné náklady
LIS = křivka nabídky v dlouhém období
Odvětví s rostoucími výnosy z rozsahu:
množství vyráběného produktu roste rychleji než množství nákladů na výrobu
růst poptávky a snižování AC vyvolá krátkodobé efekty:
efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku
efekt snížení AC při rostoucí ceně - existenci ekonomických zisků firem
ekonomický zisk vyvolá vstup dalších firem do odvětví:
redukce ekonomického zisku na normální
snížení tržní ceny na úroveň nového ACmin
nastane dlouhodobé snižování tržní ceny při zvyšování objemu nabídky firmy (klesající LIS)
Odvětví s klesajícími výnosy z rozsahu:
množství vyráběného produktu roste pomaleji než množství nákladů na výrobu
růst poptávky a zvyšování AC vyvolá krátkodobé efekty:
efekt rostoucí poptávky - krátkodobý růst tržní ceny statku
efekt růstu AC při rostoucí ceně - snížení zisků firem, popř. i vznik ztrát (závisí na tom, za efekt rostoucí ceny převáží nebo nepřeváží negativní efekt růstu AC)
existence ekonomických zisků či ztrát vyvolá vstup či výstup firem do (z) odvětví: