Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- minimální standardizace dat → umožňuje (nikoliv zaručuje) dosažení vyšší validity, ale za cenu neopakovatelnosti výzkumu → nízká reliabilita 
- Prostor vyjádření jedince a svého názoru je značný, výpověď je redukována s respektováním a zachováním podstaty bez ztráty informací (transkripce, kódování dat, shrnující protokoly) 
- Cílem je testování hypotéz, testuje validitu porozumění zkoumanému problému 
- Cílem je vytváření nových hypotéz nebo nového porozumění nebo vytváření teorie 
- Extenzivní šetření zkoumané skutečnosti, deduktivní přístup 
- Intenzivní šetření zkoumané skutečnosti, induktivní přístup 
- Postoj výzkumníka je neosobní, výsledek je nezávislý na výzkumníkovi 
- Povaha dat: tvrdá a podložená fakta, data, čísla nebo kvalita transformování na tvrdá data (např. četnosti) 
- Postoj výzkumníka je osobní, vlastní zainteresovanost ve výzkumném procesu 
- Povaha dat: měkká, kvalitativní, výpovědí jedinců nebo dokumenty, texty apod. 
Kvantitativní přístup se zaměřuje na popis a vysvětlení jevu z hlediska objektivity na širší populaci/vzorek – nezávislost výzkumníka. Testuje a ověřuje současnou teorii – neprohlubuje ji.
Kvalitativní přístup má za cíl hlubší porozumění jevu v jeho reálném kontextu – empatie nebo zainteresovanost výzkumníka. Rozšiřuje nebo prohlubuje současnou teorii.
- Co je to strategie výzkumu, respektive výzkumný design? 
Stanovení výzkumné strategie (výzkumný design)
- Strategie výzkumu: představuje obecný plán, jakým způsobem budeme postupovat při zodpovídání jednotlivých výzkumných otázek, které jste si pro výzkum/průzkum sestavili. 
- Navrhujeme-li design našeho výzkumu, znamená to, že přemýšlíme o základních podmínkách, ve kterých se bude realizovat. Design tedy není totožný ani s metodami sběru dat ani s analýzou dat. V logice výzkumného postupu má volba designu místo hned za volbou oblasti a formulací výzkumné otázky. Nejprve zvolíme, co a proč budeme zkoumat, a následně plánujeme, jak to uděláme. 
- Z těchto otázek je třeba vybrat jednoznačné cíle, specifikovat zdroje ze kterých budeme sbírat data, zvážit všechny okolnosti, jež nás mohou ovlivnit (např. časový limit, finanční zdroje, etické otázky, přístup k datům a pod.). 
Řada výzkumníků pro účely svého výzkumů si vytváří ad hoc vlastní výzkumný design, nepoužije tedy žádný z předem připravených balíčků postupů, ačkoli se jimi může inspirovat. Takový přístup, spočívající v autorském zkombinování metod sběru dat a analytických technik, bývá označován jako pragmatický.
- Jaké výzkumné strategie (design) se používají v rámci deduktivního přístupu? 
Deduktivní přístup:
Výzkumná strategie:
- Případové studie (case study) – induktivní i deduktivní 
- Průzkum/šetření/měření (survey) - deduktivní přístup; 
- Archivní výzkum (archival research) – deduktivní přístup; 
- Experiment (experiment) – deduktivní přístup. 
