Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
minimální standardizace dat → umožňuje (nikoliv zaručuje) dosažení vyšší validity, ale za cenu neopakovatelnosti výzkumu → nízká reliabilita
Prostor vyjádření jedince a svého názoru je značný, výpověď je redukována s respektováním a zachováním podstaty bez ztráty informací (transkripce, kódování dat, shrnující protokoly)
Cílem je testování hypotéz, testuje validitu porozumění zkoumanému problému
Cílem je vytváření nových hypotéz nebo nového porozumění nebo vytváření teorie
Extenzivní šetření zkoumané skutečnosti, deduktivní přístup
Intenzivní šetření zkoumané skutečnosti, induktivní přístup
Postoj výzkumníka je neosobní, výsledek je nezávislý na výzkumníkovi
Povaha dat: tvrdá a podložená fakta, data, čísla nebo kvalita transformování na tvrdá data (např. četnosti)
Postoj výzkumníka je osobní, vlastní zainteresovanost ve výzkumném procesu
Povaha dat: měkká, kvalitativní, výpovědí jedinců nebo dokumenty, texty apod.
Kvantitativní přístup se zaměřuje na popis a vysvětlení jevu z hlediska objektivity na širší populaci/vzorek – nezávislost výzkumníka. Testuje a ověřuje současnou teorii – neprohlubuje ji.
Kvalitativní přístup má za cíl hlubší porozumění jevu v jeho reálném kontextu – empatie nebo zainteresovanost výzkumníka. Rozšiřuje nebo prohlubuje současnou teorii.
Co je to strategie výzkumu, respektive výzkumný design?
Stanovení výzkumné strategie (výzkumný design)
Strategie výzkumu: představuje obecný plán, jakým způsobem budeme postupovat při zodpovídání jednotlivých výzkumných otázek, které jste si pro výzkum/průzkum sestavili.
Navrhujeme-li design našeho výzkumu, znamená to, že přemýšlíme o základních podmínkách, ve kterých se bude realizovat. Design tedy není totožný ani s metodami sběru dat ani s analýzou dat. V logice výzkumného postupu má volba designu místo hned za volbou oblasti a formulací výzkumné otázky. Nejprve zvolíme, co a proč budeme zkoumat, a následně plánujeme, jak to uděláme.
Z těchto otázek je třeba vybrat jednoznačné cíle, specifikovat zdroje ze kterých budeme sbírat data, zvážit všechny okolnosti, jež nás mohou ovlivnit (např. časový limit, finanční zdroje, etické otázky, přístup k datům a pod.).
Řada výzkumníků pro účely svého výzkumů si vytváří ad hoc vlastní výzkumný design, nepoužije tedy žádný z předem připravených balíčků postupů, ačkoli se jimi může inspirovat. Takový přístup, spočívající v autorském zkombinování metod sběru dat a analytických technik, bývá označován jako pragmatický.
Jaké výzkumné strategie (design) se používají v rámci deduktivního přístupu?
Deduktivní přístup:
Výzkumná strategie:
Případové studie (case study) – induktivní i deduktivní
Průzkum/šetření/měření (survey) - deduktivní přístup;
Archivní výzkum (archival research) – deduktivní přístup;
Experiment (experiment) – deduktivní přístup.