Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • minimální standardizace dat → umožňuje (nikoliv zaručuje) dosažení vyšší validity, ale za cenu neopakovatelnosti výzkumu → nízká reliabilita

  • Prostor vyjádření jedince a svého názoru je značný, výpověď je redukována s respektováním a zachováním podstaty bez ztráty informací (transkripce, kódování dat, shrnující protokoly)

  • Cílem je testování hypotéz, testuje validitu porozumění zkoumanému problému

  • Cílem je vytváření nových hypotéz nebo nového porozumění nebo vytváření teorie

  • Extenzivní šetření zkoumané skutečnosti, deduktivní přístup

  • Intenzivní šetření zkoumané skutečnosti, induktivní přístup

  • Postoj výzkumníka je neosobní, výsledek je nezávislý na výzkumníkovi

  • Povaha dat: tvrdá a podložená fakta, data, čísla nebo kvalita transformování na tvrdá data (např. četnosti)

  • Postoj výzkumníka je osobní, vlastní zainteresovanost ve výzkumném procesu

  • Povaha dat: měkká, kvalitativní, výpovědí jedinců nebo dokumenty, texty apod.

Kvantitativní přístup se zaměřuje na popis a vysvětlení jevu z hlediska objektivity na širší populaci/vzorek – nezávislost výzkumníka. Testuje a ověřuje současnou teorii – neprohlubuje ji.

Kvalitativní přístup má za cíl hlubší porozumění jevu v jeho reálném kontextu – empatie nebo zainteresovanost výzkumníka. Rozšiřuje nebo prohlubuje současnou teorii.

  1. Co je to strategie výzkumu, respektive výzkumný design?

Stanovení výzkumné strategie (výzkumný design)

  • Strategie výzkumu: představuje obecný plán, jakým způsobem budeme postupovat při zodpovídání jednotlivých výzkumných otázek, které jste si pro výzkum/průzkum sestavili.

  • Navrhujeme-li design našeho výzkumu, znamená to, že přemýšlíme o základních podmínkách, ve kterých se bude realizovat. Design tedy není totožný ani s metodami sběru dat ani s analýzou dat. V logice výzkumného postupu má volba designu místo hned za volbou oblasti a formulací výzkumné otázky. Nejprve zvolíme, co a proč budeme zkoumat, a následně plánujeme, jak to uděláme.

  • Z těchto otázek je třeba vybrat jednoznačné cíle, specifikovat zdroje ze kterých budeme sbírat data, zvážit všechny okolnosti, jež nás mohou ovlivnit (např. časový limit, finanční zdroje, etické otázky, přístup k datům a pod.).

Řada výzkumníků pro účely svého výzkumů si vytváří ad hoc vlastní výzkumný design, nepoužije tedy žádný z předem připravených balíčků postupů, ačkoli se jimi může inspirovat. Takový přístup, spočívající v autorském zkombinování metod sběru dat a analytických technik, bývá označován jako pragmatický.

  1. Jaké výzkumné strategie (design) se používají v rámci deduktivního přístupu?

Deduktivní přístup:

Výzkumná strategie:

  • Případové studie (case study) – induktivní i deduktivní

  • Průzkum/šetření/měření (survey) - deduktivní přístup;

  • Archivní výzkum (archival research) – deduktivní přístup;

  • Experiment (experiment) – deduktivní přístup.

Témata, do kterých materiál patří