Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Service Design Management zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (426.34 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázky ke zkoušce SERVICE DESIGN MANAGEMENT 2021

Přednáška 1 Služby

Jaký je význam služeb v dnešní ekonomice? Jakou roli hrají služby v EU a v ČR?

Jedním slovem obrovský. Žijeme v ekonomice, která je tvořená službami. Má velký vliv na zaměstnanost/nezaměstnanost a tím pádem také na HDP. Lze říci, že čím více rozvinutá země, tím více služby tvoří významnější roli. V EU průměrně je tvořeno HDP z cca. 73 % právě službami. U nás v České republice je to cca. 61 %. V budoucnu se předpokládá s 15 % růstem, tedy velké množství pracovních míst v terciálním sektoru.

Jaký je vliv služeb na HDP a zaměstnanost?

Zásadní, když je 61 % HDP tvořeno právě službami. Na konci roku 2019 pracovalo v ČR ve službách 3,2 milionu lidí.

Co je to služba a jak může být charakterizována? Jak byste definovali službu?

Definice služby 1 – Obecně lze o službách hovořit jako o aktivitě, která naplňuje určitý cíl a může být orientována buď na člověka (zdravotní a sociální služby) nebo na předmět (opravárenské služby).

Definice služby 2 – Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana nabízí druhé, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví čehokoliv. Její produkce může, ale nemusí být spojena s fyzickým produktem.

Jaké vlastnosti mají služby? Uveďte i na konkrétním příkladu služby.

nehmotnost – služby lze spotřebovávat po částech, neboť služba má jednorázový charakter spotřeby. Při nákupu služby nelze prohlédnout její design, tvar, velikost, tak jak je tomu u hmotných produktů. Služby vytvářejí pouze imaginární představu o sobě samé.

pomíjivost – služba je dílem okamžiku, její užitná hodnota je velmi krátká. Dá se zjednodušeně říci, že začíná zahájením a končí ukončením realizace dané služby. Nelze také vytvořit službu dopředu, do zásoby. Na rozdíl od hmotných produktů ji nelze skladovat ani balit.

neexistence vzorků – vzhledem k nehmotné povaze služeb a jejich pomíjivosti není možné poskytovat vzorky předem. Před nákupem zákazník nemůže porovnat kvalitu služby poskytované různými podnikateli, jak je tomu u hmotných produktů.

vlastnictví – u hmotného produktu je jeho vlastnictví spojeno s majitelem tohoto produktu. U služeb je jakékoliv prokazování toho, zda byla či nebyla služba poskytnuta, značně obtížné.

neoddělitelnost – představy zákazníka se mohou odlišovat od představ zákazníků, a proto je vhodné se v průběhu realizace zákazníků dotazovat, zda vše probíhá dle jejich přání. Zákazníci službu spotřebovávají v průběhu její samotné realizace. Nelze oddělit tvorbu, realizaci a spotřebu služeb ať již z pohledu místního, nebo časového.

obtížná vyjádřitelnost – služby jsou sice stejně jako u hmotných produktů spotřebovávány k uspokojení potřeb, nicméně hodnotou, která přispívá ke zvýšení hodnoty služby pro zákazníka, může být i ochota či flexibilita poskytovatelů. Hodnota služby je pak u různých zákazníků různá.

Témata, do kterých materiál patří