prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Specifické rysy poptávky v CR
• komplexnost poptávky - v podstatě zahrnuje vše (účastník CR se přesune s většinou svých
potřeb z místa bydliště do místa CR
• sezónní charakter
• periodičnost
• vysoká pružnost (elasticita) poptávky
• masovost poptávky
• diferenciace poptávky
• vysoká míra substituce cílových míst CR
• variety seeking behaviour
Poptávka na trhu CR je ovlivněna
• motivy pro cestu - rekreace, regenerace, kultura, sport, náboženství, zdraví, ochod, politika…
• délkou cesty
o výlety, krátké cesty, delší dovolené (cesty), dlouhodobé cesty (expedice)
o s / bez přenocování
• cílovou oblastí - okolí místa trvalého pobytu, domácí CR a blízké zahraničí, vzdálenější
destinace
• stupněm organizovanosti cesty - individuální, organizované cesty (různého stupně)
• individuálními vlivy
o uspokojení základních potřeb, zvědavost, hledání aktivit, obchody, regenerace,
komunikace
• společenskými vlivy
8
o hodnoty a normy, sociální struktury, společenský řád, mobilita, chování ve volném
čase
• ekologickými vlivy
o klima, krajina, ekologie
• ekonomickými vlivy
o celoekonomický vývoj, příjmy, měnové kurzy a ceny, dopravními náklady
• vlivy nabízejících
o cena, reklama, různé produkty
• státními zásahy
o zákony, předpisy, cla, víza, politické vztahy mezi zeměmi
Spotřeba v CR - realizovaná poptávka
- těžiště spotřeby – v cílových místech CR
- hmotně = počet účastníků CR
- hodnotově = výdaje obyvatelstva na CR
o
zdroj výdajů – prakticky všechny složky příjmů občanů
▪ výdaje přímé (bezprostředně souvisejí s CR)
▪ výdaje nepřímé (předměty s víceúčelovým charakterem)