prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. POLITIKA TURISMU, SYSTÉM ŘÍZENÍ CESTOVNÍHO
RUCHU V ČR
POLITIKA TURISMU - cílené, organizované plánování, ovlivňování reality a budoucnosti turismu prostřednictvím různých
nositelů (státních, soukromých a nadnárodních)
- jako systém je součástí (subsystémem) hospodářské politiky
- je úzce svázána s dalšími subystémy (politika regionálního rozvoje, kulturní politika, politika
zaměstnanosti a další)
- je v NH neoddělitelná od jiných systémů a jejich organizací či funkcí
- často neexistují jasné hranice, nejsou vymezené vzájemné interakce, ale nízká funkčnost jednotlivých
částí se odrazí v makro i mikroekonomických ukazatelích
- předpisy, pravidla, směrnice, příkaz, strategie (veřejných institucí na všech úrovních politického
jednání)
• přímá (přímo se dotýkají CR)
• nepřímá (na CR mají vliv pouze částečně – devizová, vízová politika)
- nástroje:
• podpora poptávky
• podpora nabídky
• ekonomické
• mimoekonomické
• technicko-právní
• organizační
POLITIKA TURISMU EU Do roku 1992 se objevuje politika turismu jen okrajově v souvislosti se společným trhem, regionální
politikou a zachováním a ochranou kulturní identity členských zemí.
V roce 1992 byl poprvé turismus uveden jako společná aktivita EU ve třetím článku Maastrichtské
smlouvy o Evropské unii.
Lisabonská smlouva (1.12.2009) upravuje, že Unie doplňuje činnost členských států v odvětví turismu
o podporu konkurenceschopnosti podniků v této oblasti.
- rada EU
• rada pro konkurenceschopnost – za ČR MPO a MMR
• rozhodnutí o zavedení postupu pro konzultace a spolupráci v oblasti cestovního ruchu –