Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8.-Význam-potravin-v

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36,27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OBSAH VITAMÍNU C: Mezi druhy s mimořádným obsahem vitaminu C patří aktinidie, rakytník a šípky (nad 1000 miligramů ve 100 gramech čerstvého ovoce, tj. přes 1%).Z častěji pěstovaných druhů ovoce jsou v tomto směru bohaté černý rybíz (90 – 250mg%) a jahody (30 – 95 mg%), což je více, než mají citrusové plody. ORGANICKÉ KYSELINY: Organické kyseliny obsažené v ovoci vytvářejí v trávicím traktu prostředí nevhodné pro rozvoj mikroorganismů, škodlivých člověku.Kromě kyseliny jablečné a kyseliny citrónové se setkáváme i s kyselinou vinnou, kyselinou šťavelovou, kyselinou jantarovou a kyselinou salicylovou. Třísloviny – trpká chuť, silice – baktericidní účinek (slupka), barviva – chlorofyl, karotenoidy, antokyanyStádia zralosti – fyziologická, konzumní, technologickáZpracované ovoce – kompoty, marmelády, džemy, rosoly, povidla, klevely, protlaky, sušené ovoce, kandované, naložené v lihu,Zpracováním – snížení výživné hodnoty, C (někdy přídavek)Zvýšení energetické hodnoty (cukr)Preferovat čerstvé před zpracovaným Zelenina Jedlé části – kořeny, bulvy, listy, nať, květenství a plody rostlin Košťálová – zelí, květák, kedlubna, brokolice,Kořenová – mrkev, celer, petržel, pastinák, křen,Listová – salát, špenát, mangold, čekanka salátováPlodová – rajčata, paprika, lilek, okurky, tykev,Cibulová – cibule, česnek, pór, pažitkaNatě – kopr, celer, petržel, libečekKlasy – kukuřice cukrováVýhony – chřest, bambus SLOŽENÍ: Hlavní složkouvoda – více než 80%Obsah bílkovin (luskoviny), tuků a cukrů (sladká chuť rajčata, meloun, mrkev, cibule) je bezvýznamnýLuskoviny - škrob, černý kořen, artyčok – inulinDobrý zdrojvitamínů – C, B a karotenoidyMinerální látky – vázány ve fytátech a oxalátech, význam – K a Mg (chlorofyl)Vláknina – pektiny, celulóza, hemicelulózaAromatické látky – typická chuť a vůněGlukosinoláty, fenolové látky – prevence nemocí – nádorové, kardiovaskulární¨ Rizika – dusičnany, oxalová, šťavelová (ledvinové kameny), špenát, reveň – furanokumariny (alergie, riziko rakoviny kůže), tomatin – rajčata zelená – poškození plodu, nahnilá, plesnivá, těžké kovy, pesticidyAntiarteriosklerotické působení červené salátové řepy, česneku, artyčoku,Baktericidní účinky česneku, křenu, cibule,Diuretické účinky petržele, celeru, vodního melounu,Účinky přítomné celulózy na střevní peristaltiku Látky, které zdravotnímu stavu organismu neprospívají Kyselina šťavelová a její sloučeniny u rebarbory a špenátu, sirné sloučeniny označované jako „Brassica faktor“ u košťálovin (působí na hypertrofii štítné žlázy).Škodlivost až po konzumaci 0,5 kgnitráty a tzv. těžké kovy (salát a špenát, kde norma připouští nejvýše 1000mg (NO3)– na 1kg,reziduapesticidůSpotřeba stoupá, ale je třeba zvýšit na 350 g zeleniny na den, tj. 130 kg za rokzelenina by měla krýt potřebu vitaminu C ze 30 – 40%, provitaminu A z 50% a vitaminů B skupiny ze 40%.Zpracovaná zelenina – děleníSterilovaná, kvašená, sušená, proslazená, v soli, v octu, a protlaky Okopaniny Hlavní živina -škrob, brambory - 16% škrobu, kryjí víc než 25% energetické potřebyvitamín C - až 20mg/100g0,6% vlákniny,2% bílkovin, kvalitní složení AK, zanedbatelné (tuberin – mezi globuliny)0,1% tuku, 1,0% ML,toxické glykoalkaloidy - solanin a chakosin – (bolesti hlavy, nevolnost) zelené, klíčící, nezralé, po slupkou řepa cukrová - sacharosa, bataty, maniok, jamy, taro, topinambury – inulin (16%), čekanka - cikorka3 varné typy – A, B, COdrůdy – rané, polorané, pozdní, průmyslovéPrůmyslové výrobky – smažené (hranolky, lupínky, kostky), sušené (kaše, směsi knedlíky) zmrazené (přílohy, hranolky), sterilované (loupané brambory) Houby Jedlé čerstvé plodnice vyšších hubVyhláška uvádí 56 druhů volně rostoucích hub k přímému prodeji a zpracování, dalších 9 (holubinky) sušení a zpracováníPěstovaných hub je 15 druhůOtravy – muchomůrky – hlízovitá, tygrovaná, závojenka olovová Zpracované – konzervované, sušené, zmrazené, granuláty, pasty, prášky, extrakty a koncentráty Výživná hodnota: Bílkoviny – 2 – 3%, příznivé složení AKTuky a sacharidy – zanedbatelný obsahVitamíny – B, E, D a C a karotenyMinerální látky – schopnost kumulovat i toxické a radioaktivníI jedlé houby obsahují toxické látky – žampion agaritin, i jedlé houby konzumovat v rozumných množstvíchKonzumovat mladé plodnice – méně polysacharidu chitinu, příznivější senzorické vlastnostiHouby nižší – droždí kvasinkySaccharomyces cerevisiae, pekařské droždí, sušené, PangaminDobrý zdroj bílkovinVitamíny – B, ergosterol provitamín D2Špatně stravitelné látky, nukleové kyseliny Potraviny živočišného původu ROZDĚLENÍ: Maso a masné výrobkyRyby, drůbež, zvěřina Mléko, mléčné výrobky, sýry Vejce, výrobky z vajecŽivočišné tuky Včelí med Maso a masné výrobky Masem rozumíme všechny části zvířat určené k výživě lidí – výsekové maso, kosti, droby, syrové sádlo, lůj a krev.Maso – svalová tkáň, která vždy obsahuje podíl tukové a vazivové tkáněU nás – vepřové, drůbeží, hovězí, méně telecí, skopové, jehněčí, kůzlečí, koňské, králičí, zvěřina aj.Na kvalitu masa má vliv: věk zvířete, pohlaví, výživa, porážková hmotnost, stupeň zrání aj.Význam masa ve výživě značný, nadměrný příjem ale nelze doporučitMaso důležité zejména pro děti, duševně pracující (obsah Fe) a osoby s těžkou fyzickou námahou SLOŽENÍ: Bílkoviny – 10 – 20%, plnohodnotné,Tuk – velmi kolísáSacharidy – nepatrné množství (glykogen)Minerální látky – zejména dobře využitelné FeVita

Témata, do kterých materiál patří