Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (298 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pro duševní vývoj jsou příznačné tyto faktory (Piaget, Inhelderová 1966):

1. organický růst, zrání nervové soustavy a endokrinních systémů,

2. úloha učení a zkušenosti získané v činnosti - fyzikální zkušenost a logicko-matematická zkušenost,

3. sociální interakce a přenos,

4. proces vytváření rovnováhy ve smyslu autoregulace.

Vytváření výše popsaných struktur je tedy dáno působením autoregulace při udržování rovnováhy.

6.4.4 Kolbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti

Kohlberg navazuje se svým pojetím na Piagetovy výzkumy. Žádal děti ve věku, aby zhodnotili správnost či nesprávnost činů osoby v povídce. Na základě jejich odpovědí na morální dilema v povídce, dospěl ke šesti stupňům morálního usuzování, třem základním úrovním morálky, každou navíc rozdělil ještě na další dva podstupně.

Prekonvenční úroveň:

1.stadium: odměna-trest.

Člověk se chce vyhnout trestu a přizpůsobit se autoritám s převahou moci. Vyhnout se určitému jednání, pokud jsme za něj potrestáni a jednat pokud následuje odměna, je považováno za základní lidskou /i zvířecí/ motivaci. Na prvním stupni je morálka situačně vázána, se situací se mění i představa o správném a špatném jednání.Zůstává-li nějaké jednání náhle nepotrestáno, a je-li dokonce odměněno, není již špatné, nýbrž správné.

2.stadium: účelové myšlení, chování zaměřené na uspokojení vlastních potřeb. Člověk chce uspokojit své vlastní zájmy a potřeby a žije přitom ve světě, kde je třeba respektovat i zájmy druhých. Jedinec se umí vpravit do situace druhého a poznat, že jeho zájmy se nemusí shodovat se zájmy vlastními.

Konvenční úroveň:

3.stadium: shoda s ostatními, morálka je určována standardními obrazy společnosti, morálka poslušného dítěte. Člověk chce splnit to, co od něj očekávají blízcí lidé. Je důležité mít dobré úmysly a pomáhat druhým. Přátelskost, slušnost, zdvořilost jsou ctnosti, jimiž je někdy popisován třetí stupeň morálky Jedinec chce být dobrým členem své skupiny, zrovna tak to může být skupina dospívajících, vyznávající klackovité chování, barevné vlasy a sžíravou kritiku rodičů.

4.stadium: Orientace na společnost, morálka daná společenskou autoritou, zákony států. Je správné podporovat společnost, člověk musí plnit svou povinnost a řídit se zákony.

Postkonvenční úroveň:

5.stadium: sociální smlouva, společnými hodnotami a právo jednotlivce

Zákony tu jsou ke všeobecnému blahu a chrání práva všech lidí. Má být dosaženo co možná největšího užitku, pro co možná největší počet lidí. Život a svoboda jsou hodnoty absolutního charakteru. O uvádění tohoto stadia v praxi se vedou diskuse v soudních síních, jde o právo odporovat špatným zákonů ve jménu vyšších hodnot. Které zákony jsou ale špatné?

Témata, do kterých materiál patří