Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (298 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Hledání vlastní identity proti konfúzi rolí :

S příchodem období puberty končí dětství a začíná mládí, rostoucí dítě se musí srovnávat nejen se změnami fyziologickými ale i s novými rolemi sociálními se zřejmými úkoly dospělých, jež na ně čekají. Dělá si především starosti o to, jak se jeví v očích ostatních ve srovnání s tím co cítí.. Úkolem lidského jedince je upevnit si pojetí svého já v okolním světě. Všechny dřívější jistoty se však stávají problematickými, neboť člověk v té době roste nejen do výšky, ale zároveň pohlavně vyspívá a musí se připravovat na nadcházející úkoly dospělého období. Snaží se to, co cítí a to, co je čeká nějak plynule spojit se svými dřívějšími zkušenostmi. Pátrají po novém smyslu kontinuity a totožnosti a musejí přitom probojovávat mnohé z bitev dřívějších let. Bojuje proto s mnohými otázkami nejistoty vlastní identity, tím, jak se jeví v očích svého okolí, hledá své místo, smysl své existence, své poslání. Identita já je tedy spojením vnitřních souvislostí a totožností, které se v jedinci utvářely po celý jeho dosavadní vývoj, s tím, jaký význam a očekávání cítí ze strany druhých.

Nebezpečí konfúze rolí hrozí především těm jedincům, u nichž se již z dřívějška udržují pocity nejistoty ohledně jejich sexuální identity. U mnoha jedinců ohrožuje jejich identitu neschopnost nalézt se v povolání. Často se pak pro udržení vlastní celistvosti identifikují s nějakou silnou skupinou či davem, čímž paradoxně mohou svou totožnost ztratit zcela.

Podle Eriksona v žádném jiném životním cyklu “si nejsou tak blízké příslib objevení sebe samého a hrozby ztráty sebe samého”.. Nebezpečím tohoto období je ztracení se v apatii a cynismu, pokud si dospívající není schopen nalézt vlastní identitu a nahrazuje ji skupinovou identitou, často stereotypní. Nesnášenlivost až krutost (xenofobie) vůči těm, kteří se odlišují barvou kůže, oblečením, či drobnostmi v chování je podmíněna právě obranou vůči konfúzi identity, jsou proto nuceni naprosto dobře smýšlejícím lidem kolem sebe přisuzovat role svých protivníků.

Ideologická mysl tohoto věku hledá spojitost mezi morálkou dítěte a etikou dospělého světa. Hledá proto ujištění v rituálech, vyznáních, programech, v čemkoli, co mu umožní řídit jeho identitu, smysl jeho života i celého lidstva. I adolescentní láska přispívá k ujasňování svého vlastního obrazu tím, že jedinec se projikuje do partnera a pak skrze něj si ujasňuje svůj vlastní obraz.

Nalezená identita pramení z propojení dřívějších totožností, dává dospívajícímu důvěru, že jeho sebepojetí odpovídá tomu, jak ho vnímají druzí...” Musejí být schopni sami sebe přesvědčit, že ti, kdo jsou úspěšní v očekávaném dospělém světě, berou na svá ramena závazek proto, aby byli těmi nejlepšími..”

Témata, do kterých materiál patří