Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
6.stadium: morálka daná zásadami vlastního svědomí, respektování druhých a abstraktních etických principů.
Jako každý rozumný člověk věříme v platnost všeobecných morálních principů a cítíme se jimi osobně vázáni. Principy jsou všeobecné představy o spravedlnosti, stejně jako názor, že pro všechny lidi platí stejná práva a my musíme ctít lidskou důstojnost. Pochopit tento stupeň je nejobtížnější, nejčastěji bývá kritizován jeho “orientace na svědomí a principy”, protože v souvislosti s různými filozofickými směry, může mít různé obsahy.
Otázky a úkoly ke kapitole:
1. Vztah zrání a učení ve vývoji osobnosti.
2. Vysvětlete na příkladech druhy sociálního učení.
3. Vývoj osobnosti podle Eriksona.
4. Které stadium životního cyklu bylo pro vás nejproblematičtější?
5. Vzpomeňte si na svoje prosazování iniciativy, vyzpovídejte rodiče. Co jste měli v úmyslu udělat a jak to dopadlo? Jak reagovali rodiče a jak jste se při tom cítili?
6. Jak jste se cítili v první třídě. Za co vás rodiče chválili? Mívali jste dojem, že když přinesete špatné známky, přestanou vás mít rodiče rádi?
7. Je hodnocení dětí ve vaší rodině závislé na školních výsledcích nebo na jiných hodnotách?
8. Kohlbergovo pojetí mravního vývoje osobnosti.
Literatura.
Baillargeon, R.: How do infants lear about the physical word? /in Psychologie dnes.7.ročník,září 2001, str.28-29 podle článku Piaget překonán?/
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha 1997
Erikson, E. H.: Osm věků člověka, Propsy, Praha 1996
Erikson, E. H., Eriksonová J. M.: Životní cyklus rozšířený a dokončený. NLN, Praha 1999
Heidbrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Portál, Praha 1997
Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Avicenum, Praha 1983
Piaget, J.,Inhalderová, B.: Psychologie dítěte, SPN, Praha 1970