Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (298 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Intimnost proti izolaci (mladá dospělost):

I v tomto období jsou podrobeny zatěžkávací zkoušce výsledky minulého vývoje. Nově nabytá identita mladého člověka, se vynořuje z úsilí o vlastní totožnost a v tvrdošíjném lpění na ní, je nyní připravena splynout s identitou ostatních, čelit strachu ze ztráty vlastního já i v situacích, kdy je nutné od sebe sama odstoupit, což vyžaduje i významné oběti a kompromisy. Mladý dospělý člověk, je nyní připraven pro intimnost, je zralý odevzdat se konkrétním citovým vztahům v partnerství a vyvinout etickou sílu vytrvat v takových odevzdáních i když mohou vyžadovat významné oběti a kompromisy.

Pokud se jedinec cítí být ohrožován ostatními lidmi, pokud se mu zdá, že příliš zasahují do identity, počne se u něj projevovat sklon k izolaci. Nebezpečí spočívá v tom, že se mohou tyto protichůdné vztahy realizovat vůči stejným lidem.Nyní nastává čas pro plné vyvinutí schopnosti spojit se v důvěrném citovém vztahu s partnerem. Erikson uvádí předpoklady pro úspěšnost takového vztahu:

1. vzájemnost orgasmu

2. s milovaným partnerem

3. opačného pohlaví

4. s nímž jsme schopni a ochotni si vzájemně důvěřovat

5. a s nímž jsme schopni a ochotni regulovat cykly práce, plození, rekreace

6. tak, aby byla zajištěna i potomstvu všechna stadia uspokojivého vývoje.

Někdy se ze strachu z neúspěchu se jedinec vyhýbá možnostem navázat intimní vztah a Pokud se někdo ze strachu ze ztráty vlastního já, vyhne takovým zkušenostem, vede to k hlubokému pocitu izolace a potom pohroužení do vlastního nitra. Ani případ tzv. izolace ve dvou nepřipraví člověka na další období vývoje.

Generativita proti stagnaci (zralá dospělost):

V tomto období se rozvíjí zájem o plození, o poskytování péče druhým, o tvoření a vedení příští generace. Nejen dítě potřebuje péči a lásku, ale i dospělý jedinec potřebuje cítit, že je potřebný, užitečný. Dospělý člověk potřebuje, aby ho někdo potřeboval, a zralost znamená schopnost dávat, pečovat, přesahovat sebe sama. Tuto potřebu uspokojuje péčí o novou generaci potomků. Ti jedinci, kteří děti ze zdravotních nebo z profesních důvodů mít nemohou, pak uplatňují tento pud v tvořivé činnosti, v produktivitě. Lidé, kteří jsou neschopni být tímto způsobem prospěšní svému okolí pociťují stagnaci a ochuzení.

Integrita já proti zoufalství (pozdní dospělost a stáří):

Ten, který úspěšně zvládl předcházející stadia, si v tomto období uvědomuje smysluplnost toho, co celý život dělal, dosahuje “moudrosti” a “integrity” já. Znamená to důvěru já, přijetí vlastního životního běhu bez výhrad, novou lásku ke svým rodičům, sounáležitost s řádem všech věcí. Je-li člověk takto se vším vyrovnán, nebojí se již svého osobního konce - smrti. V opačném případě propadá v této době zoufalství, neboť si uvědomuje, že je již příliš pozdě na nový začátek.

Témata, do kterých materiál patří