Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politická komunikace v českém a jihoslovanském prostoru - zápis z hodin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Volby: nesvobodné, na plakátu vize komunistické strany (dělnická třída). J. B. Tito mluvil mixem kajkavštiny a štokavštiny. Projevy odrážely aktuální politickou situaci. Od roku 1948 se v projevech objevují vize Englse a Marxe. Užíval administrativní až kancelářská styl. Komunismus – internacionalizace, nastolení pořádku, vláda proletariátu, newspeak – nacionální emancipace. Po smrti Tita rozpad Jugoslávie, Tito byl siná autorita, která držela zemi, kult Tita – nenahraditelný. Titoismus= kult Tita, urovnávání sporů, středové stanovisko, střední cesta, každý den vyhovět někomu jinému. Po rozpadu komunistické strany následoval rozpad Jugoslávie (1990) – vítaný rozpad státu. Dnes ale jugoslávci, kteří se mají hůř než za Tita (Bosna, Srbsko) nejsou spokojeni. Jugonostalgie (Titonostalgie).

7. hod.

Premiér a prezident – Chorvatsko, Srbsko, Bulharsko

Chorvatsko

Po r. 1990 se nehovoří o jug. pol. jazyku, ale každý národ má svůj jazyk. V oblasti býv. J. má pojem pol. jazyk jiný význam – vytvoření národní identity.

Parlametní volby 2011 (Hrvatskisabor)

Kukurikukoalicija – spojení 4 stran, levicová koalice. Do té doby vládla pravicová strana (Franjo Tuđman). Druhá HDZ (Hrvatskademokratskazajednica). Pět poslaneckých mandátů připadá zastupitelům národních menšin, jeden společně za českou a slovenskou menšinu.

Programy

Pokud mají podobné programy, mohou tvořit koalice. Každý člen strany může program brát jako hlavní zásady.

Funkce:

  1. propagační funkce

  2. profilační

  3. agitační

  4. integrační a identifikační funkce – vytváří společnou ideologickoubázi (sjednocuje straníky, vymezuje společné ideologické cíle)

Představují ideologické zázemí. Klíč k identitě strany.

KK – Plan 21 (21 programových bodů – cíl: probuzení chor. potenciálu; sociální problematika, distanc od vládnoucí strany). Obsahuje slovní i větná klišé. Pouze tři číselné údaje jako plány do budoucna (v oblasti hospodaření). Je to napsáno neurčitě, místo konkrétních věcí – aby se pak mohli vymluvit, když to nesplní. Často používá „my“. Graficky – černé a červené písmo (od voličů).

HDZ – program: o postoji k celému chor. státu, „esej“, pak odstavec, který je ještě méně konkrétní než KK, není tam ani jeden číselný údaj; jako podmět se objevuje HDZ, ale i podstatné jméno „vláda“ – tímto způsobem chce strana ukázat, že počítá jen s vládnoucí pozicí a žádnou jinou. Jejich hlas je sázka na jistotu, není zbytečný. V krajním případě vstoupí do koalice s kýmkoliv, aby byla ve vládě. Graficky – celý černý, nepřehledný.

Hrvatskilaburisti – strankarada - program Plan A – působí ze všech zkoumaných nejagresivněji. Často velká písmena, vykřičníky, prvky jazykové agrese.

Klipy

KK – Imamoplan

  1. klip: Východ slunce – metaforika nového dne, čistý, přináší něco lepšího. Nové slunce je KK. Pracovní příležitosti, rodiny – sociální tématika, důchodci, podpora hospodářství (pekař, rybář). Chtěli zasáhnout všechny oblasti – turismus, ochrana přírody, rozvoj venkova, hospodářství. Spojení jazykové a vizuální části nám dobře podává informace. Vytváří komplexní informaci.

  2. klip: zkritizoval konkurenci, oni to budou dělat lépe – mají plán. Hlavní výzva: běžte volit

Témata, do kterých materiál patří