Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Politická komunikace v českém a jihoslovanském prostoru - zápis z hodin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Politická metafora: (více viz. Mgr. Nela s. 17)

  • součást každodenního jazyka

  • přemýšlíme v metaforách

  • pojmenováváme okolní svět pomocí metafor

  • zdroj metafory je fyzická skutečnost (poloha, předmět, teplota)

  • v politice například oblíbená metafora – pocítit význam

  • metafora se objevuje už v antice (snaha pochopit její složitost, protiřečnost)

  • Platón uznával metafory pouze v básnictví, podle něho by metafory neměli být součástí politických spisů

Proces vytváření metafory: původně doslovné vyjádření, následuje delší časový úsek (usazení metafory).

3 typy metafor:

1. usazené (mrtvé) – neutrální nástroj doslovné komunikace

2. konvenční (3 pilíře EU - časté užívání v běžné komunikaci – není třeba vysvětlovat)

3. nekonvenční (nové, nesnadno srozumitelné)

Čudinov (ruský politolingvista):

Metafora= druh zrcadla, národní uvědomění určitého časového období, zrcadlení společnosti. Změna metafor – metaforická „bouře“ – odráží změny politické situace.

Manipulace a persvaze v politice: snaha působit na druhé (více viz. Mgr. Nela s. 22,25). Při sdělování špatných zpráv – odosobnění. Např.: někdo střílí se = byly nasazeny zbraně („nikdo za to nemůže“). Správně načasované mlčení může být taky druh manipulace. Účinnost – viz. Mgr. Nela s. 27.

Specifika politického jazyka:

Vulgarismy – lexikální prostředky, obhroublost, rozpor s jazykovou etiketou. V politických projevech signalizuje agresi. Ve výzkumu Jaroslava Bartošky se 85% vysokoškoláků vyjádřilo proti užívání vulgarismů v projevech. Politici vulgarismů užívají možná kvůli zviditelnění, vyvolání skandálu.

Humor, politický vtip:

Kontrast, překvapení, boom politického humoru po pádu komunismu. Důležitý prostředek politické komunikace.

Intertextualita, špičkování:

Bonmoty, vzpoura proti stereotypu.

4. hod.

Teorie politických hesel:

Typy politických hesel, cílem hesel je zaujmout (často emocionálně). Hesla ideálně dlouhá 4-6 slov.

  • Základní (hlavní) – hlavní myšlenka X pomocné (vedlejší) – doplnění základní myšlenky.

Dělení podle obsahu:

  • Téma (ideologické určení) – obecné řešení problému (Uděláme Ameriku opět velkou)

  • Image (konkrétní či obecné kvality osoby). Stádový efekt= hlášení se k odkazu úspěšného bývalého politika. Tzv. bandwagon efekt. Snaha vyzdvihnout popularitu kandidáta na základě sociálního výzkumu. Výzkum ukázal, že tuto stranu chtějí volit hlavně důchodci, heslo tedy uděláme pro ně.

  • Výzva – jedná se poslední fázi politické kampaně, důraz na mobilizace, výzva k hlasování při volbách

Neverbální komunikace: (více viz. Mgr. Nela s. 29)

46% informací se lidé předávají pomocí verbální komunikace, neverbální komunikace tedy zabírá 54%.

Ruce: důležitá je pozice rukou, hlavně dlaní

Nejranější známé podání pravé ruky se nachází na starořeckých kamenných deskách z 5. stol. př. nl.

Témata, do kterých materiál patří