Politická komunikace v českém a jihoslovanském prostoru - zápis z hodin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Politická metafora: (více viz. Mgr. Nela s. 17)
součást každodenního jazyka
přemýšlíme v metaforách
pojmenováváme okolní svět pomocí metafor
zdroj metafory je fyzická skutečnost (poloha, předmět, teplota)
v politice například oblíbená metafora – pocítit význam
metafora se objevuje už v antice (snaha pochopit její složitost, protiřečnost)
Platón uznával metafory pouze v básnictví, podle něho by metafory neměli být součástí politických spisů
Proces vytváření metafory: původně doslovné vyjádření, následuje delší časový úsek (usazení metafory).
3 typy metafor:
1. usazené (mrtvé) – neutrální nástroj doslovné komunikace
2. konvenční (3 pilíře EU - časté užívání v běžné komunikaci – není třeba vysvětlovat)
3. nekonvenční (nové, nesnadno srozumitelné)
Čudinov (ruský politolingvista):
Metafora= druh zrcadla, národní uvědomění určitého časového období, zrcadlení společnosti. Změna metafor – metaforická „bouře“ – odráží změny politické situace.
Manipulace a persvaze v politice: snaha působit na druhé (více viz. Mgr. Nela s. 22,25). Při sdělování špatných zpráv – odosobnění. Např.: někdo střílí se = byly nasazeny zbraně („nikdo za to nemůže“). Správně načasované mlčení může být taky druh manipulace. Účinnost – viz. Mgr. Nela s. 27.
Specifika politického jazyka:
Vulgarismy – lexikální prostředky, obhroublost, rozpor s jazykovou etiketou. V politických projevech signalizuje agresi. Ve výzkumu Jaroslava Bartošky se 85% vysokoškoláků vyjádřilo proti užívání vulgarismů v projevech. Politici vulgarismů užívají možná kvůli zviditelnění, vyvolání skandálu.
Humor, politický vtip:
Kontrast, překvapení, boom politického humoru po pádu komunismu. Důležitý prostředek politické komunikace.
Intertextualita, špičkování:
Bonmoty, vzpoura proti stereotypu.
4. hod.
Teorie politických hesel:
Typy politických hesel, cílem hesel je zaujmout (často emocionálně). Hesla ideálně dlouhá 4-6 slov.
Základní (hlavní) – hlavní myšlenka X pomocné (vedlejší) – doplnění základní myšlenky.
Dělení podle obsahu:
Téma (ideologické určení) – obecné řešení problému (Uděláme Ameriku opět velkou)
Image (konkrétní či obecné kvality osoby). Stádový efekt= hlášení se k odkazu úspěšného bývalého politika. Tzv. bandwagon efekt. Snaha vyzdvihnout popularitu kandidáta na základě sociálního výzkumu. Výzkum ukázal, že tuto stranu chtějí volit hlavně důchodci, heslo tedy uděláme pro ně.
Výzva – jedná se poslední fázi politické kampaně, důraz na mobilizace, výzva k hlasování při volbách
Neverbální komunikace: (více viz. Mgr. Nela s. 29)
46% informací se lidé předávají pomocí verbální komunikace, neverbální komunikace tedy zabírá 54%.
Ruce: důležitá je pozice rukou, hlavně dlaní
Nejranější známé podání pravé ruky se nachází na starořeckých kamenných deskách z 5. stol. př. nl.