ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
indoktrinováno nějakou ideologií a jedinec, který nevědomky jedná si neuvědomuje, že je
jen loutkou systému
- námitka: ETIKA NENÍ SOUBOR NOREM, KTERÝ REFLEKTUJE SOCIÁLNÍ POTŘEBY, ALE JE
TO SYSTÉM, JEHOŽ PŮVODNÍM CÍLEM JE MANIPULACE A ÚTLAK SPOLEČENSKÝCH SKUPIN
– etiku a morální normy si někdo vymýšlí, aby mohl manipulovat společností
- etika je umělý konstrukt – cíl manipulace a útlak
- svědomí morálních činitelů může být ryzí, avšak přesto je produktem systému, který má
nemorální podstatu
• feministická či náboženská kritika určitých vzorců chování
o
feministky: pokud muž otevře ženě dveře, dle feministek je to urážlivé jednání
= tento typ jednání je produktem systému, které říká, že ženy jsou slabší, než
muži – není to tak, že muž by ji chtěl urazit, ale jde o to, že jeho chování je urážlivé
(jeho svědomí je čisté, ale je falešné, protože neví, že jeho svědomí je ovlivněno
určitým systémem)
o
náboženství: máme kněze, který se pohoršuje nad hříchy svých farníků – z jeho
strany může jít o ryzí pohoršení, že lidé jednají nesprávně, může jít o skutečnou
povahu o jejich duše, ale zároveň jsou tyto motivy jen nástrojem uchování
kontroly církve nad jejich životy
▪
cílem není blahobyt ve společnosti, ale manipulace
▪
Nietze byl kritikem křesťanské morálky – etika je produkt sociálně
slabých, kteří nedokážou konkurovat – proto se spojí a řeknou, že některé
typy chování jsou nemorální (např. egoismus)
▪
Foucault by mohl tvrdit, že etika je nástroj moci