ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• sociální normy jsou jen nástrojem manipulace – a ti, kteří se těmito normami řídí
jsou jen obětí
- Blackburn: je až s podivem, do jaké míry bohatí lidé obhajují ekonomiku volného trhu, která
je pro ně prospěšná – vypadá to skutečně tak, že některé systémy jsou udržovány,
protože je to výhodné pro určité společenství lidí, ale u řady konceptů lze takové
15
nařčení vyvrátit – například sliby (je třeba věřit jiným – tím, že je dodržujeme,
napomáháme kooperativnímu jednání a deklarujeme to jako něco, co je potřebné a odráží
naše ryzí potřeby)
• u řady norem lze konspirační původ vyvrátit – sliby, vděk, sympatie, odpor k násilí =
nejsou produktem mocenského spiknutí, mohly by se tím stát, kdyby to bylo jejich
účelem, ale většinou to tak není
mapujeme zhruba dějiny etiky 20. století – metaetika vzniká na přelomu 19. a 20. století
PROČ VZNIKLA METAETIKA – v době novopozitivismu byl jedním z pilířů vědeckého myšlení
o filosofii byla přesvědčení, že metafyzika je čirá spekulace, a že metafyzické výroky jsou
nesmyslné – nespadají do ověřitelných výroků – to platí i pro normativní výroky etické (brát
boží jméno nadarmo je nemorální – to je něco, co nemůžeme ověřit, verifikovat smysly, ale
zároveň to není analyticky neinformovatelný výrok)
- pokud odmítneme morální (normativní) soudy jako nesmyslné – máme problém
- co tedy vlastně děláme, když pronášíme morální soudy? = ZROD METAETIKY – co děláme,