ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
když říkáme, že něco je dobré a špatné – zkoumáme morální soudy a porovnáváme je
s deskriptivními soudy, které produkuje věda
- Moore zatočil na naturalismus a předložil vlastní názory, co je to dobro – Moore jako první
ryzí metaetik
G. E. Moore (analytický filosofie, filosofie jazyka) – Útok na naturalismus - první metaetik – jsou důležité jeho negativní postoje – co etické soudy nemohou tvrdit, co
etika není, jeho pozitivní část (co to tedy je, jak poznáváme morální soudy) už je slabší
- základní dílo, kde se seznámíme s jeho myšlenkami je kniha Principy a etika (Principia
Ethica) - 1903
• argumentuje pro pozici, který bychom označili jako obhajobu kognitivistického non-
naturalismu (= entity, které nejsou přirozené)
• měl za to, že dobro je jednoduchá kvalita, ale že to není kvalita, kterou bychom byli
schopni vnímat našimi smysli – je třeba morální intuice (intuicismus) – dobro je
nedefinovatelné pomocí přirozených pojmů, dobro je prostě dobro a my nějak vidíme,
kdy jsou věci dobré, ale vidění není očima, ale máme pro to nějaký zvláštní morální
smysl, intuici
o
DOBRO JE NEDEFINOVATLENÝ POJEM A OZNAČUJE NEEDUKOVATELNOU
VLASTNOST
- vyvrací jakýkoliv pokus na definování pojmu dobra – konají NATURALISTICKÝ OMYL – to
je typ logického klamu, který páchají všichni ti, kteří se snaží definovat pojem dobra pomocí
přirozených vlastností
• PŘIROZENÁ VLASTNOST je vlastnost, kterou zkoumají vědy jako psychologie,