POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jak dosáhnut toho, aby k těmto deformacím nedocházelo? Musí se omezit možnosti, kterými disponují sociální skupiny a které způsobují negativní kvality
Třídní společnost je společnost nerovná, moderní společnost je nerovná; je-li nerovná, je nespravedlivá – zdůvodnění pro politickou akci, která se snaží o změkčování insititutů, které mají za následek negativní projevy na lidské přirozenosti
Velkým tématem jsou zdroje nerovností a interpretace nerovných vztahů, do kterých se každý člověk dostává: marxismus: dostačujícím kritériem pro poznání našeho postavení ve společnosti je náš vztah ke třídě; od 60. a 70. let je socialismus naplněn úvahami o pluralitě diskriminačních schémat, kterými jsme oběti/uzurpátory – gender, rasa, sexualita, … blokace mobilizace uvnitř socialistického hnutí
Kolektivismus: základem socialistického myšlení je ocenění faktu, že člověk je tvorem společenským, jako individuum je těžko zařaditelný, neidentifikovatelný, že teprve jako o prvku sociálních vztahů se můžeme o člověku bavit jako o plnohodnotném
Socialismus vychází z předpokladu, že v budoucí formaci budou existovat sociální vztahy a společenské kategorie, nebude se jednat o atomizovanou společnost – kolektivní obec, budou a musejí xistovat sociální vazby – vzniká rébus, jak dosáhnout toho, aby ve vztazích nebyly přítomny rysy, které by některé utlačovaly
Má se jednat o vztahy, které budou podporovat pozitivní rysy člověka
Obec je třeba budovat tak, aby mezi lidmi nevznikaly zdroje možných rozbrojů
Toho lze dosáhnout jediným způsobem – z obce zmizí statky, které jsou předmětem konkurence (Marx x vlastnictví)
Ti, co vlastní, mají příležitost vytvářet mocenské tlaky na ty, co nevlastní
Vlastnictví kolektivizováno, stává se obecním/státním, mizí důvody, proč by měly mezi členy obce nastávat konkurenční vztahy
Toto předpokládá vyzrálost členů obce – práce s koncepty nového člověka – je třeba, aby nová formace byla budována na základě zrodu nového člověka, který se zbaví všech charakteristik, které jsou spojeny s existencí v minulé formaci, negativních emocí, přihlásí se zcela k budování kolektivního zítřku
Od 70. let se situace mění, socialismus začíná pracovat s pluralitnějším viděním vykořisťujícch aktérů, neredukuje se jen na ekonomický model
Zatímco soukromé vlastnictví odebrat lze, rasu odebrat nelze
Rasová diksriminace se jeví být zdrojem mocenského vztahu, likvidovatelná je obtížným způsobem, musí docházet k institucionální blokaci negativních emocí
Změnit se musí pohled na vlastnictví, který změní pohled na práci – ta se nestane pouhou činností, která vede k dosažení základních sociálních dober, ale stane se spíše radostnou činností, protože bude vykonávání nikoliv pro egoistické zájmy, ale pro dobro celé obce