POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rakouská zkušenost: dva tábory – sociálnědemokratický a katolický; ze začátku tábory v koalici, později socialisté vždy v opozici; vztahy obou táborů vyostřené
Sociální demokraté vytváření Schutzbund, vlastní ozbrojenou složku, křesťanšt sociálové úzce spolupracují s Heimwehrem
Vyhrocení situace v době krize, obrovská nezaměstnanost
V březnu 33 vyřazen parlament a vláda vládne dekrety
Z hlediska etnicity homogenický stát, chybí ale národní identita (po starém Rakousku)
Únor 1934 – občanská válka končí demokracii, sociální demokrté se pokoušejí o ozbrojené povstání
Po druhé světové válce konsociační politika provázená poměrně dlouhou érou velkých koalic – ovlivněno i křehkou geopolitickou pozicí země
Proporční demokracie: spojeno s parcelací funkcí v politice na všech úrovních – místní varianta konsociační demokracie – jeden sociální demokrat + jeden lidovec
Lijphart – 4 kritéria konsociační demokracie podrobně v zápiscích z literatury
Velká koalice
Proporcionalita – poměrné zastoupení, někdy nadreprezentace menšin
Segmentační autonomie – segmenty mají vlastní tisk, správu, školy
Vzájemné nebo menšinové veto
Podpůrná kritéria: vyloučení veřejnosti mimo politický prostor – depolitizace mas, korporativní uspořádání – nedochází k otevřené soutěži zájmových skupin (v jedné sféře neexistuje několik různých zájmových svazů, které vyjednávají), malá velikost země, vnější nebezpečí
Kritika Lijphartova rozdělení na westminsterské a konsocisační demokracie: silně ideální typy
Socialismus a komunismus
Zápisky
Vnitřní pestrost a tenze → konfliktnost, hledání “pravého” socialismu
Evropský směr – nezůstala USA upozaděna? Ne
Zdroje
Debata, do jaké míry je čistě moderní (spjatý s modernitou, od pol. 19. století?), nebo jev prostupující do všech dějin lidstva, není to vyjádření určité vždy přítomné historické tendence o radikální přeměnu soudobého politického společenského řádu (to tvrdí marxismus)
Pokud ano, pak třeba povstání bratří Grachů, Jéžišovo učení (křesťanské sociální myšlení), středověk se všemi herezemi (Wiclef, husité, …)
Socialismus jako politická superdoktrína v moderní éře (přístup této přednášky)
Socialističtí utopisté, Rousseau, spousta dalších
Reakce na klasickou ekonomickou teorii 18. století
Počátek v 1. pol. 19. století v 20. a 30. letech, především v Evropě, nerovnoměrný nástup, termín poprvé použit 1827, reakce na první fázi průmyslové revoluce a její průvodní negativní jevy – ekonomická oblast (zaměstnávání dětí, pracovní doba, nezaměstnanost, vztah zaměstnanec – zaměstnavatel, demografické jevy jako migrace)
Socialismus čerpá část svého mobilizačního potenciálu z kapitalismu
Podstatné znaky socialismu
pojetí rovnosti a spravedlnosti
Socialismus vychází z předpokladu existence pradávných práv ve smyslu základní, elementární rovnosti všech lidí, tato rovná práva byla v průběhu dějin fatálním způsobem pokřivena/ ztracena, celým smyslem socialistického hnutí je nalezení logiky fungování historického vývoje a pomoci navrácení se k onomu legendárnímu kýženému stavu, což má blízko k eschatologickému kánonu – všichni jsme dětmi Božími a jsme si proto rovni
Lidská přirozenost je dobrá, ale byla vystavována určitým tlakům, které ji deformovaly, a proto se proměňuje špatný směrem, socialismus jde o zabránění negativním silám historického vývoje, aby deformovali a cílem je obnovení té dobré přirozenosti
Tím špatným, co deformuje je společnost, resp. společenské vztahy, které deformují, i když jsou různé, mají společné právě to, že deformují, a cílem socialismu je je odstranit, abychom se vrátili do toho “ráje”
Kapitalismus je vnímán jako vrcholná fáze tohoto nežádoucího vývoje
Socialismus: vznikáme v té nejdramatičtější fázi “boje”, ale jsme blízko, blízko té beztřídní společnosti, je to otázka té generace (Marx se domníval, že se dožije té revoluce)
Nerovnost není přirozená, je výsledkem tlaků sociálních struktur, typicky původ (do jaké rodiny jsme se narodili), nejde o odlišnou výbavu od přírody, ale lidi jsou si rovni co se týče talentů, ale jejich talenty jsou od počátku nepřirozeně rozvíjeny či upozaďovány a proto dochází k nerovnosti
Jak tyto nepříznivé okolnosti odstranit