POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kolektivismus – člověk je tvor společenský, v konfliktu individualismus versus kolektiv dává přednost kolektivu, individualismus je konfliktní, soutěživý
spolupráce je tím, co v nás probouzí to dobré, spolupráce v nás probouzí to dobré, protože nás navrací do té prvobytně pospolitné společnosti
kdežto individualismus v nás probouzí závist, agresi, nevraživost, … vše špatné
otázka motivace – motivace spojená se soutěží a konfliktem směřuje k žebříčku hodnot, který upřednostňuje materiální svět, kdežto spolupráce směřuje k morálnímu a intelektuálnímu žebříčku
Společenské vlastnictví a práce
Ruský marxista G. V. Plechanov, autor dialektickém materialismu – lze naprogramovat a společnost a vnutit harmonické společensko-ekonomické uspořádání, které naplňuje to co jsme si řekly výše, společnost lze tedy přebudovat, a to má dva úhelné kameny: vlastnictví a práce debata na konci 19. stol.
Na jedné straně: soukromé vlastnictví je primárním zdrojem veškeré nerovnosti a revoluční doktrína socialismu říká, že tento socioekonomický jed, který je privilegovaný, je třeba odstranit, s jeho odstraněním končí zdroj napětí a konflikt, evoluční varianta říká, že není třeba soukromé vlastnictví zlikvidovat, ale pluralizovat, tedy vyvážit je dalšími typy (státní a družstevní), které mají balancovat soukromé vlastnictví
Práce je problematický jev proto, že v kapitalismus je využíváno vykořisťování pracujících, aby bylo posilováno soukromé vlastnictví vládnoucí třídy
Práci je třeba změnit, její charakter, tím, že se změní vnímání její vnímání jako činnosti, ale je potřeba změnit i způsob odměňování za práci
Jak to změnit:
Radikální: práce musí být odměňována shodně, bez ohledu na to, o jakou práci jde, protože naše potřeby jsou shodné, nebude pak vzhlížet k tomu, jak to vypadá u souseda, pak práci vnímá jako pozitivní jev, pak totiž nepracuje pro sebe, ale pro obec, kolektiv
Evoluční: nivelizace odměny za práci a jednolitý pohled na odměnu za práci by mohl vést k destruktivním účinkům, ale je potřeba omezit negativní účinky odměny za práci, např. progresivní zdanění – čím víc vyděláš, tím víc si potrestán
Role státu
tady se socialismus neshodne a moc nefunguje tu dělení na revoluční a evoluční
stát musí odumřít, přirozeně odumře, protože je tou strukturou, která vzniká jen v těch sociokenomických dříve vystavěných společnostech, nemůže být beztřídní společnost a stát zároveň
nebo naopak: stát musí v závěrečné fázi přechodu své působení posílit, protože bude bojovat se zbytky toho předchozího řádu
státu se nezbavíme, je struktura slučitelná a je to struktura, skrze kterou je vynucován a garantován ten socialistický program (sociálně demokratická varianta)
Pojetí dějin jako třídního boje
socialismus se hlásí k historickému materialismu, proti sobě vždy stojí vykořisťovaní a vykořisťovatelé, jedni mají přístup k výrobním prostředkům, a ti druzí nemají