POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Charakteristické rysy konsociační demokracie
Čtyři hlavní prvky, jejichž přítomnost a kvalita je určující pro stabilitu a funkčnost systému:
Velká koalice
Proporcionalita
Menšinové (vzájemné) veto
Segmentální autonomie (prvoplánová podmínka veškerých úvah, jde o nutný společenský kontext – předchozí tři podmínky jsou jasným příkladem politické hry elit v daném systému)
Velká koalice
Koaliční spolupráce relevantní, tj. politicky nejdůležitějších aktérů – v Lijphartově pojetí není pojem nutně spojen s typem exekutivního orgánu, velká koalice je chápana šířeji – soubor možností, které jsou schopny zajistit co nejširší podporu ze strany všech relevantních politických sil
Volební váha je pouze jednou z možností, jak zajistit relevantnost konkrétních politických reprezentací
Stejnou funkci mohou plnit i celonárodní vlády či dlouhodobě funkční dohody o rozdělení podílu na mocenském rozhodování a pravidelná alternace stran v exekutivě (doplněné legislativní paritou)
Logice velké koalice svým charakterem odpovídá také švýcarská sedmičlenná Spolková rada či Nizozemská sociální a ekonomická rada
Podle Lijpharta by vhodným typem propojení byla i tzv. Pětka z prvorepublikového Československa
Obecně se tedy jedná o spojení výrazných a politicky aktivní reprezentantů segmentů, které reprezentují nejdůležitější mocenské zájmy – podstatnou je jejich skutečný podíl na moci, vztah k volebnímu výsledku není prvořadý – často jsou velké koalice paralelní k existujícím exekutivním orgánům a doplňují je
Proporcionalita
Nejde jen o prosazení poměrného volebního systému při obsazování legislativních křesel – proporční logika se má stát celosystémovou hodnotou pro politickou reprezentaci
Nesmí být završena vytvořením většinové vlády, základní princip vyvažování zájmů by tak byl porušen
I v tomto ohledu je model orientován na mnohem širší celospolečenské zázemí
Proporcionalita musí být přenesena do různých rovin, do financí a jejich přerozdělování, hospodaření se zdroji, atd. – ve všech důležitých rozhodovacích orgánech a na všech úrovních (zvláště v centru moci) by měly být zastoupeny veškeré relevantní segmenty
Menšinové (vzájemné) veto
Model předpokládá, že může i zde dojít k prosazení většinového principu, je-li to nutné k jednoznačnému přijetí určitých kroků
Aby se však zabránilo rozšíření většinového rozhodování, je potřeba formulovat nutný doplněk, jakousi záchrannou brzdu – zvýraznění nesouhlasu menšinových segmentů a přinucení ostatních ke zvažování nebezpečí plynoucí z daného rozhodnutí
Vzájemné, respektive negativní menšinové veto/právo
Nemá jednoznačně stanovenou podobu, může být kodifikováno nebo být neformálním pravidlem hry – vždy však jde o legitimní projev nesouhlasu – jedná se o podpůrný prvek
Je pouze krajní možností, nikoliv běžnou formou jednání
Není prostředkem vydírání – nemůže snadno zablokovat systém a být zneužito – využívá se tedy pouze v případě ohrožení životních zájmů menšinového segmentu