Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




POL112 Zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.63 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Charakteristické rysy konsociační demokracie

  • Čtyři hlavní prvky, jejichž přítomnost a kvalita je určující pro stabilitu a funkčnost systému:

    • Velká koalice

    • Proporcionalita

    • Menšinové (vzájemné) veto

    • Segmentální autonomie (prvoplánová podmínka veškerých úvah, jde o nutný společenský kontext – předchozí tři podmínky jsou jasným příkladem politické hry elit v daném systému)

Velká koalice

  • Koaliční spolupráce relevantní, tj. politicky nejdůležitějších aktérů – v Lijphartově pojetí není pojem nutně spojen s typem exekutivního orgánu, velká koalice je chápana šířeji – soubor možností, které jsou schopny zajistit co nejširší podporu ze strany všech relevantních politických sil

  • Volební váha je pouze jednou z možností, jak zajistit relevantnost konkrétních politických reprezentací

    • Stejnou funkci mohou plnit i celonárodní vlády či dlouhodobě funkční dohody o rozdělení podílu na mocenském rozhodování a pravidelná alternace stran v exekutivě (doplněné legislativní paritou)

  • Logice velké koalice svým charakterem odpovídá také švýcarská sedmičlenná Spolková rada či Nizozemská sociální a ekonomická rada

  • Podle Lijpharta by vhodným typem propojení byla i tzv. Pětka z prvorepublikového Československa

  • Obecně se tedy jedná o spojení výrazných a politicky aktivní reprezentantů segmentů, které reprezentují nejdůležitější mocenské zájmy – podstatnou je jejich skutečný podíl na moci, vztah k volebnímu výsledku není prvořadý – často jsou velké koalice paralelní k existujícím exekutivním orgánům a doplňují je

Proporcionalita

  • Nejde jen o prosazení poměrného volebního systému při obsazování legislativních křesel – proporční logika se má stát celosystémovou hodnotou pro politickou reprezentaci

  • Nesmí být završena vytvořením většinové vlády, základní princip vyvažování zájmů by tak byl porušen

  • I v tomto ohledu je model orientován na mnohem širší celospolečenské zázemí

  • Proporcionalita musí být přenesena do různých rovin, do financí a jejich přerozdělování, hospodaření se zdroji, atd. – ve všech důležitých rozhodovacích orgánech a na všech úrovních (zvláště v centru moci) by měly být zastoupeny veškeré relevantní segmenty

Menšinové (vzájemné) veto

  • Model předpokládá, že může i zde dojít k prosazení většinového principu, je-li to nutné k jednoznačnému přijetí určitých kroků

  • Aby se však zabránilo rozšíření většinového rozhodování, je potřeba formulovat nutný doplněk, jakousi záchrannou brzdu – zvýraznění nesouhlasu menšinových segmentů a přinucení ostatních ke zvažování nebezpečí plynoucí z daného rozhodnutí

    • Vzájemné, respektive negativní menšinové veto/právo

      • Nemá jednoznačně stanovenou podobu, může být kodifikováno nebo být neformálním pravidlem hry – vždy však jde o legitimní projev nesouhlasu – jedná se o podpůrný prvek

      • Je pouze krajní možností, nikoliv běžnou formou jednání

      • Není prostředkem vydírání – nemůže snadno zablokovat systém a být zneužito – využívá se tedy pouze v případě ohrožení životních zájmů menšinového segmentu

Témata, do kterých materiál patří