POL112 Zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Úskalí Lijphartových demokratických modelů
Kritika otázky reálné použitelnosti obou modelů
Ve světě se nedají nalézt čistě konsensuální ani westminsterské modely
Mnohé demokracie vykazují pestrý mix obou
Norsko – část institucionálních prvků odpovídá konsensuální demokracii (poměrný volební systém, multipartismus, korporativistické prvky ve sféře zájmových skupin, převažují menšinové vlády), na druhé straně je unitárním státem s pouze jednou komorou parlamentu, která má určitě blíže k westminsterskému modelu – ústavní kontrola je slabá, místní centrální banka je vůbec nejméně závislou národní bankovní institucí v rámci současných demokracií
Naznačený problém může řešit jeho oddělení stranicko-exekutivní a federálně-unitární dimenze – USA či Kanada tíhnou spíše k westminsterskému modelu, protože jde o federálně státy – v tomto důsledku je Lijphart označuje za majoritně-federální
Naopak Izrael či Dánsko, jež v dimenzi federálně-unitární tendují k centralismu, mají být díky proporčnímu systému a praxi širokých vlád vymezitelné jako konsensuálně-unitární
Stejnou logiku aplikoval i na výše popsané Norsko – nesedí však rigidita ústavy a zařazení centrální banky by mohlo spíše směřovat do dimenze stranicko-exekutivní
Dvoudimenzionální řešení tak neodstraňuje pochybnosti o konzistenci celé teorie
Další výhradou jsou směrem ke konstrukci modelů, jejich zařaditelnosti prezidentských a semiprezidentských režimů do této typologie
Prezidencialismus chápe jako dominanci exekutivy a koncentraci moci
Lane a Ersson vznášejí námitku, zda lze takto prezidentský režim vnímat, protože v řadě demokratických režimů je hlava státu limitována řadou mantinelů, v čisté podobě se dokonce očekává dělba moci
Zároveň za spornou považují dimenzi ústavní kontroly – neexistuje neomezená moc exekutivy, soudní instituce existují i ve westminsterských modelech, limitace výkonné moci je tak zjevná
Dále zde figuruje otázka praktické využitelnosti jeho představy o podobě vlád v obou modelech – pro konsensuální model mají být typické velké nebo nadbytečné koalice více stran s parlamentní většinou, zatímco westminsterský model příznačně disponuje jednobarevnou většinovou vládou
V praxi to tak nefunguje, nelze nalézt moc příkladů
Nejčastějším současným vládním typem jsou minimální vítězné koalice, které však Lijphart připodobňuje pouze k westminsterskému modelu
V ČR dominují minimální vítězné koalice – znamená to, že v našem modelu dominuje exekutiva? Stěží (slabá akceschopnost, stále ohrožená existence, malá schopnost prosazovat návrhy).
A opačně, není realizace dominance exekutivy, příznačná pro westminsterský model, jednodušší v konsensuálním modelu s nadbytečnými či velkými koalicemi?