Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Anamnéza – zjišťuje u problémových žáků dřívější výchovné podmínky, zdravotní stav. Má 3 části: 1) osobní data dítěte; 2) rodinná anamnéza a 3) vlastní anamnéza
Didaktické testy – podstatou je série otázek daných všem žákům, vyžadují krátkou, jednoznačnou odpověď z několika možných variant.
snaží se zjišťovat nejen pamětní schopnosti, ale i úroveň pedagogicky rozvíjených racionálních dovedností a schopností v příkladech, v praxi
výhody – zjistí stav vědomostí a dovedností rychle u všech žáků z velkého celku učiva; dávají žákům stejné možnosti a úkoly za stejných podmínek; procvičují učivo a zajišťují jeho opakování; umožňují přesněji klasifikovat; jsou relativně objektivnější; zmenšují rozdíly v podmínkách,…
nevýhody – vedou k mechanickému klasifikování, učitelé potom opomíjejí jiné metody zkoušení a spoléhají se na testy; málo respektují pedagogickou stránku,…
Rozhovor – zjišťujeme jím obvykle ty údaje, které jsou méně dostupné jinými diagnostickými metodami; potřebuje přirozenost situace; je náročný na učitelovu přípravu
Klad – přístupnost učitele, kontakt učitele a žáka, možnost měnit situace, lze zapojit i pozorování
Zápor – časová náročnost, malá ověřitelnost údajů, obtížnost záznamu údajů
Ústní individuální zkoušení
umožňuje učiteli poznat, zda vědomosti žáků jsou úplné, zda žáci umí logicky myslet, správně se vyjadřovat, zda chápou vzájemné vztahy mezi pojmy a poznatky a zda dovedou učivo aplikovat
učitel by měl mít předem připravené otázky
při ústním zkoušení je třeba zaměřit se na hlavní obsah problému nebo úseku učiva a nevyžadovat přílišné podrobnosti
je třeba zajistit příznivou atmosféru, je třeba poskytnout žákům dostatek času na rozmyšlení odpovědí a zdůvodnění vlastního přístupu k řešení
Písemné zkoušení
bývá zpravidla průkaznější a objektivnější než ústní zkoušení, je časově hospodárné, v krátké době lze vyzkoušet více žáků ze stejného učiva
je jednou z forem samostatné práce, ve které žák prokáže, jak si osvojil učivo
písemné práce jsou zpětnou vazbou pro učitele a na základě analýzy chyb je možno cílevědomě odstranit nedostatky
Autodiagnostika učitele
smyslem je získat a zhodnotit zpětnovazebné informace o své činnosti v pedagogických situacích
má vést ke zdokonalování dovedností učitele
sebereflexe - uvědomování si svého (učitelského) jednání v pedagogických situacích
Autodiagnostické metody:
sebereflektující otázky
prostřednictvím videa
zpětná vazba od žáků
vzájemná hospitace jako zdroj autodiagnostiky
Sebereflexe: obecné zamyšlení jedince nad sebou samým, nad svou osobností, ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji a city. V pedagogickém kontextu nejčastěji mluvíme o sebereflexi učitelů.