Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Anamnéza – zjišťuje u problémových žáků dřívější výchovné podmínky, zdravotní stav. Má 3 části: 1) osobní data dítěte; 2) rodinná anamnéza a 3) vlastní anamnéza

  • Didaktické testy – podstatou je série otázek daných všem žákům, vyžadují krátkou, jednoznačnou odpověď z několika možných variant.

  • snaží se zjišťovat nejen pamětní schopnosti, ale i úroveň pedagogicky rozvíjených racionálních dovedností a schopností v příkladech, v praxi

  • výhody – zjistí stav vědomostí a dovedností rychle u všech žáků z velkého celku učiva; dávají žákům stejné možnosti a úkoly za stejných podmínek; procvičují učivo a zajišťují jeho opakování; umožňují přesněji klasifikovat; jsou relativně objektivnější; zmenšují rozdíly v podmínkách,…

  • nevýhody – vedou k mechanickému klasifikování, učitelé potom opomíjejí jiné metody zkoušení a spoléhají se na testy; málo respektují pedagogickou stránku,…

  • Rozhovor – zjišťujeme jím obvykle ty údaje, které jsou méně dostupné jinými diagnostickými metodami; potřebuje přirozenost situace; je náročný na učitelovu přípravu

  • Klad – přístupnost učitele, kontakt učitele a žáka, možnost měnit situace, lze zapojit i pozorování

  • Zápor – časová náročnost, malá ověřitelnost údajů, obtížnost záznamu údajů

  • Ústní individuální zkoušení

  • umožňuje učiteli poznat, zda vědomosti žáků jsou úplné, zda žáci umí logicky myslet, správně se vyjadřovat, zda chápou vzájemné vztahy mezi pojmy a poznatky a zda dovedou učivo aplikovat

  • učitel by měl mít předem připravené otázky

  • při ústním zkoušení je třeba zaměřit se na hlavní obsah problému nebo úseku učiva a nevyžadovat přílišné podrobnosti

  • je třeba zajistit příznivou atmosféru, je třeba poskytnout žákům dostatek času na rozmyšlení odpovědí a zdůvodnění vlastního přístupu k řešení

  • Písemné zkoušení

  • bývá zpravidla průkaznější a objektivnější než ústní zkoušení, je časově hospodárné, v krátké době lze vyzkoušet více žáků ze stejného učiva

  • je jednou z forem samostatné práce, ve které žák prokáže, jak si osvojil učivo

  • písemné práce jsou zpětnou vazbou pro učitele a na základě analýzy chyb je možno cílevědomě odstranit nedostatky

  • Autodiagnostika učitele

  • smyslem je získat a zhodnotit zpětnovazebné informace o své činnosti v pedagogických situacích

  • má vést ke zdokonalování dovedností učitele

  • sebereflexe - uvědomování si svého (učitelského) jednání v pedagogických situacích

  • Autodiagnostické metody:

  • sebereflektující otázky

  • prostřednictvím videa

  • zpětná vazba od žáků

  • vzájemná hospitace jako zdroj autodiagnostiky

Sebereflexe: obecné zamyšlení jedince nad sebou samým, nad svou osobností, ohlédnutí se zpět za svými činy, myšlenkami, postoji a city. V pedagogickém kontextu nejčastěji mluvíme o sebereflexi učitelů.

Témata, do kterých materiál patří