Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
M. kontroly - dozor
povzbuzuje žádoucí způsoby chování a tlumí nežádoucí
výhodou je předcházení nehodám, úrazům
nevýhodou je to, že si dítě může dozor vykládat jako projev nedůvěry, podezřívání a to, že nadbytečný dozor činí děti nesamostatnými
M. hodnocení
působí na emocionální sféru psychiky dětí, vychovatel povzbuzuje žádoucí chování žáků tím, že je hodnotí
metody hodnocení se užívá ve dvou variantách, jako schvalování (odměňování) a odsuzovaní (trestání)
nadměrná aplikace odměn a trestů může pozbýt účinnosti
hodnocení přizpůsobujeme též individuálním odlišnostem dětí
Metody utváření situací pro samostatnou činnost dětí a mládeže
M. pověřování úkolem nebo funkcí
je použitelná již v předškolním a mladším školním věku, děti ochotně plní různé úkoly a mají radost z vlastní důležitosti a odpovědnosti
učí se pravidelně plnit úkoly, rozhodovat, řídit,…
m. utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou
čím jsou děti starší, tím jim poskytuje vychovatel více náročnějších možností k samostatné činnosti
při společných činnostech samospráva vzniká, udržuje se, rozvíjí i roste
25. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele
Kázeň: je to soubor opatření pro dodržení stanovených norem chování; vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority.
problematice kázně a ukázněnosti byla v minulosti věnována značná pozornost
jde o pedagogický a společenský jev ke kterému přistupují různé instituce různě, např. tradiční veřejné školy a alternativní školy
mezi cíle, které jsou v těchto institucích akceptovány patří:
na jedné straně – rozvoj jedince, jeho potřeb, tvořivé invence
na straně druhé – preference jiných kvalit vymezených detailními učebními programy a řízením práce školy
Z toho vyplývají rozdíly v pojetí kázně a ukázněnosti
v dějinách školství najdeme zastánce přiklánějící se k direktivnímu, vyváženému nebo naprosto liberálnímu pojetí výchovy
Kázeň je společenský jev spočívající v dodržování daných nebo dobrovolně zvolených norem
Norma je řád, který zabezpečuje existenci jedince i život společnosti. Dané normy jsou určitými bariérami, které mohou omezovat, svazovat, atd.
každá míra svobody je spojena s jistou mírou odpovědnosti a povinnosti
svoboda a dodržování norem jsou dvěma stránkami socializace a seberealizace člověka
normy upravují vztahy mezi lidmi, uvádějí do nich řád, zefektivňují činnost, vedou k sebekontrole a seberegulaci
na jedince působí podněty (biologické i sociální), které ho nutí k určitému chování a jednání. Uplatňují se prostřednictvím:
kulturní tradice (vzoru,atd.)
systému požadavků, příkazů, zákazů v oblasti morálky i práva, veřejného mínění atd.
sebekontroly i působení svědomí