Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. M. kontroly - dozor

  • povzbuzuje žádoucí způsoby chování a tlumí nežádoucí

  • výhodou je předcházení nehodám, úrazům

  • nevýhodou je to, že si dítě může dozor vykládat jako projev nedůvěry, podezřívání a to, že nadbytečný dozor činí děti nesamostatnými

  1. M. hodnocení

  • působí na emocionální sféru psychiky dětí, vychovatel povzbuzuje žádoucí chování žáků tím, že je hodnotí

  • metody hodnocení se užívá ve dvou variantách, jako schvalování (odměňování) a odsuzovaní (trestání)

  • nadměrná aplikace odměn a trestů může pozbýt účinnosti

  • hodnocení přizpůsobujeme též individuálním odlišnostem dětí

  1. Metody utváření situací pro samostatnou činnost dětí a mládeže

  1. M. pověřování úkolem nebo funkcí

  • je použitelná již v předškolním a mladším školním věku, děti ochotně plní různé úkoly a mají radost z vlastní důležitosti a odpovědnosti

  • učí se pravidelně plnit úkoly, rozhodovat, řídit,…

  1. m. utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou

  • čím jsou děti starší, tím jim poskytuje vychovatel více náročnějších možností k samostatné činnosti

  • při společných činnostech samospráva vzniká, udržuje se, rozvíjí i roste

25. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele

Kázeň: je to soubor opatření pro dodržení stanovených norem chování; vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority.

  • problematice kázně a ukázněnosti byla v minulosti věnována značná pozornost

  • jde o pedagogický a společenský jev ke kterému přistupují různé instituce různě, např. tradiční veřejné školy a alternativní školy

  • mezi cíle, které jsou v těchto institucích akceptovány patří:

  • na jedné straně – rozvoj jedince, jeho potřeb, tvořivé invence

  • na straně druhé – preference jiných kvalit vymezených detailními učebními programy a řízením práce školy

Z toho vyplývají rozdíly v pojetí kázně a ukázněnosti

  • v dějinách školství najdeme zastánce přiklánějící se k direktivnímu, vyváženému nebo naprosto liberálnímu pojetí výchovy

  • Kázeň je společenský jev spočívající v dodržování daných nebo dobrovolně zvolených norem

  • Norma je řád, který zabezpečuje existenci jedince i život společnosti. Dané normy jsou určitými bariérami, které mohou omezovat, svazovat, atd.

  • každá míra svobody je spojena s jistou mírou odpovědnosti a povinnosti

  • svoboda a dodržování norem jsou dvěma stránkami socializace a seberealizace člověka

  • normy upravují vztahy mezi lidmi, uvádějí do nich řád, zefektivňují činnost, vedou k sebekontrole a seberegulaci

  • na jedince působí podněty (biologické i sociální), které ho nutí k určitému chování a jednání. Uplatňují se prostřednictvím:

  • kulturní tradice (vzoru,atd.)

  • systému požadavků, příkazů, zákazů v oblasti morálky i práva, veřejného mínění atd.

  • sebekontroly i působení svědomí

Témata, do kterých materiál patří