Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
očekávání, slib, výstraha, kontrola – dozor, soutěž, závazek, , hodnocení – odměna, trest
C. utváření situací pro samostatnost – prověřování úkolem nebo funkcí
- utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou
Vyjdeme-li z rozboru výchovného procesu, tak jak obvykle ve školních podmínkách probíhá, můžeme metody mravní výchovy utřídit podle jeho jednotlivých článků takto:
Metody mravního uvědomování
Metody rozumové instrukce
M. požadavků
vychází z konkretizace obecného cíle výchovy do jednotlivých dílčích úkolů, které staví před děti jako povinnost
své požadavky opírá učitel o obecně platnou mravní a právní normu chování dítěte
je to metoda slovní, ale nedovolává se hlubšího pochopení dítěte, úkolem je dosáhnout u dětí, aby zachovávaly pravidla chování
kladení požadavků předchází pozdějšímu vypracování morální teorie, dítě se dovídá, jaké jsou jeho povinnosti dříve, než chápe plně jejich původ a význam, od malička poznává, co smí a co nesmí, ačkoli ještě není schopno pochopit morální souvislosti
množství variant – požadavek kladný (příkaz), záporný (zákaz), požadavek může gradovat
učitel může požadavek formulovat jako prosbu, radu, doporučení, upozornění, připomenutí, návod, vybídnutí, pokyn, rozkaz,…
M. vysvětlování
navazuje přímo na metodu požadavků, umožňuje objasňovat podstatu mravního jednání
je to metoda slovní, dovolává se rozumu a soudnosti vychovávaného, opírá se o logickou argumentaci, dokazování a vyvracení
cílem je hlubší pochopení smyslu pravidel žádoucího chování, vytvoření morálních pojmů, zásad, morální teorie
užívá se forma rozhovoru s jedincem, skupinové besedy nebo diskuse
při seznámení s novými pojmy předchází diskusi souvislý výklad, referát, přednáška
Metody citového a názorného působení
M. vyvolávání a tlumení citů
sugesce – vyvoláváme nebo přenášíme citové vzruchy, citové a hodnotící postoje. Sugestivně působí výraz osobnosti, její mluva, gesta
agitace – získáváme posluchače pro nějakou myšlenku, především na základě citových pohnutek, sympatií a antipatií.
Eliminace – odstraňujeme z okolí vychovávaných výchovně nežádoucí podněty
Substituce – nahrazujeme nevhodné podněty vhodnějšími
Degravace – oslabujeme nežádoucí emoce, např. žertem, lehkou ironií, která se však nedotýká svěřených dětí
Sublimace – elementární bojovnost převádíme na sportovní zápolení, soutěživost, touhu po moci na zdravou ctižádost,…
M. přesvědčování
souvisí těsně s metodou vysvětlování, obrací se především na sféru emocionální
usiluje vzbudit cit jistoty, že požadované jednání je správné a pro vychovávaného jedině možné, přípustné, hodnotné a ušlechtilé
cílem je vzbudit city závaznosti, povinnosti a odpovědnosti vůči poznávaným mravním principům
učitel se nesmí spokojit jen logickou argumentací, snaží se působit i na city svých svěřenců, vytvářet jejich přesvědčení