Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

očekávání, slib, výstraha, kontrola – dozor, soutěž, závazek, , hodnocení – odměna, trest

C. utváření situací pro samostatnost – prověřování úkolem nebo funkcí

- utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou

  • Vyjdeme-li z rozboru výchovného procesu, tak jak obvykle ve školních podmínkách probíhá, můžeme metody mravní výchovy utřídit podle jeho jednotlivých článků takto:

  1. Metody mravního uvědomování

  1. Metody rozumové instrukce

  1. M. požadavků

  • vychází z konkretizace obecného cíle výchovy do jednotlivých dílčích úkolů, které staví před děti jako povinnost

  • své požadavky opírá učitel o obecně platnou mravní a právní normu chování dítěte

  • je to metoda slovní, ale nedovolává se hlubšího pochopení dítěte, úkolem je dosáhnout u dětí, aby zachovávaly pravidla chování

  • kladení požadavků předchází pozdějšímu vypracování morální teorie, dítě se dovídá, jaké jsou jeho povinnosti dříve, než chápe plně jejich původ a význam, od malička poznává, co smí a co nesmí, ačkoli ještě není schopno pochopit morální souvislosti

  • množství variant – požadavek kladný (příkaz), záporný (zákaz), požadavek může gradovat

  • učitel může požadavek formulovat jako prosbu, radu, doporučení, upozornění, připomenutí, návod, vybídnutí, pokyn, rozkaz,…

  1. M. vysvětlování

  • navazuje přímo na metodu požadavků, umožňuje objasňovat podstatu mravního jednání

  • je to metoda slovní, dovolává se rozumu a soudnosti vychovávaného, opírá se o logickou argumentaci, dokazování a vyvracení

  • cílem je hlubší pochopení smyslu pravidel žádoucího chování, vytvoření morálních pojmů, zásad, morální teorie

  • užívá se forma rozhovoru s jedincem, skupinové besedy nebo diskuse

  • při seznámení s novými pojmy předchází diskusi souvislý výklad, referát, přednáška

  1. Metody citového a názorného působení

  1. M. vyvolávání a tlumení citů

  • sugesce – vyvoláváme nebo přenášíme citové vzruchy, citové a hodnotící postoje. Sugestivně působí výraz osobnosti, její mluva, gesta

  • agitace – získáváme posluchače pro nějakou myšlenku, především na základě citových pohnutek, sympatií a antipatií.

  • Eliminace – odstraňujeme z okolí vychovávaných výchovně nežádoucí podněty

  • Substituce – nahrazujeme nevhodné podněty vhodnějšími

  • Degravace – oslabujeme nežádoucí emoce, např. žertem, lehkou ironií, která se však nedotýká svěřených dětí

  • Sublimace – elementární bojovnost převádíme na sportovní zápolení, soutěživost, touhu po moci na zdravou ctižádost,…

  1. M. přesvědčování

  • souvisí těsně s metodou vysvětlování, obrací se především na sféru emocionální

  • usiluje vzbudit cit jistoty, že požadované jednání je správné a pro vychovávaného jedině možné, přípustné, hodnotné a ušlechtilé

  • cílem je vzbudit city závaznosti, povinnosti a odpovědnosti vůči poznávaným mravním principům

  • učitel se nesmí spokojit jen logickou argumentací, snaží se působit i na city svých svěřenců, vytvářet jejich přesvědčení

Témata, do kterých materiál patří